Training
Technology and Vocational education teachers in Nigeria : Problems and
prospects
SANTHAKUMARI
(MP111158)
Pengenalan
Penguasaan
kemahiran mengajar merupakan syarat yang wajib untuk membentuk
seseorang
guru menjalankan tugasnya dengan berkesan dan professional. Di dalam proses
pengajaran
dan pembelajaran, konsep pendekatan, kaedah, teknik dan strategi kerap kali
digunakan.
Hal ini memerlukan kepakaran guru dalam menentukan strategi pengajaran dan
pembelajaran.
Ini bermakna, guru boleh menentukan pendekatan, memilih kaedah dan
menetapkan
teknik-teknik tertentu yang sesuai dengan perkembangan dan kebolehan pelajar.
Strategi
yang dipilih itu, selain berpotensi meransangkan pelajar belajar secara aktif,
ia juga
harus
mampu membantu menganalisis konsep atau idea dan berupaya menarik hati pelajar
serta
dapat
menghasilkan pembelajaran yang bermakna. Namun begitu terdapat beberapa masalah
proses pengajaran yang timbul di kalangan guru pendidikan teknik vokasional.
Review
Menurut kajian yang dijalankan oleh
Uwaifo (2009), terdapat bebarapa masalah yang dihadapi oleh guru-guru di
Negeria semasa proses pengajaran Pendidikan Teknik Vokasional. Antara
masalah-masalah yang dikenalpasti ialah:
- Masalah
sosial di kalangan pelajar yang berlaku disebabkan keciciran pelajar dari
sekolah
- Staf
sokongan yang bekerja di bengkel yang mempunyai taraf kelayakan yang
rendah dan kurang cekap.
- Masalah
kewangan dimana tiada peruntukan yang mencukupi dari kerajaan menyebabkan
tiada peralatan yang dapat digunakan untuk proses pengajaran Pendidikan
Teknik Vokasional. Ada juga peralatan mesin dan jentera yang tidak di
pasang dalam bengkel kerana tiada peruntukan dari kerajaan.
- Program
latihan dan kursus yang diberi kepada guru Pendidikan Teknik Vokasional
tidak selari dengan perkembangan teknologi semasa da nada sesetengah guru
tidak pernah menghadiri latihan.
- Faktor
guru itu sendiri dimana guru tidak mempunyai kemahiran, pengetahuan dan
teknik pengajaran yang menarik.
- Faktor
sekolah itu sendiri dimana mempunyai perspsi negatif terhadap pendidikan
teknik vokasional dimana tiada promosikan potensi PTV.
- Masalah
Pengurusan dari aspek perancangan dan pelaksanaan program PTV.
Critique
Jika dilihat dalam konteks Malaysia, guru-guru PTV sungguh bernasib
baik kerana dapat menjalankan proses pengajaran tanpa sebarang masalah. Ini
kerana kerajaan Malaysia merupakan penyokong utama dalam memartabatkan
pendidikan teknik dan vokasional.
Guru-guru PTV
di Malaysia telah diberi pendedahan untuk mengikuti kursus atau latihan
yang terkini yang dianjurkan oleh kerajaan dengan kerjasama pihak industri
seperti Sijil Kemahiran Malaysia dan juga latihan industri. Di samping itu
kerajaan menjadi agen utama dalam menyokong pelaksanaan program PTV. Pelbagai
langkah dan strategi telah disusun dengan begitu baik sekali untuk memantapkan
pendidikan teknik dan vokasional.Sejak pembentangan usul RMK-10, kerajaan
melalui Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) mengorak langkah drastik dan
bersifat pragmatik ke arah mengangkat martabat pendidikan vokasional sebagai
‘pemain utama’ dalam sektor pendidikan negara pada masa depan. Negara sangat
memerlukan modal insan yang memiliki ilmu pengetahuan dan kemahiran tinggi
dalam bidang vokasional kerana keperluan pasaran yang semakin mendesak
khususnya dalam sektor industri (Ahmad Tajudin, 2010).
Program
Transformasi pendidikan vokasional merupakan usaha merekayasa (reengineering)
sistem pendidikan vokasional sedia ada sehingga terbina sistem pendidikan
vokasional baharu yang dapat menyumbang kepada agenda transformasi Malaysia
sebagai negara berpendapatan tinggi (KPM 2011). Antara matlamat transformasi
pendidikan vokasional yang telah dilancarkan oleh Timbalan Perdana Menteri
ialah mewujudkan sistem pendidikan vokasional baharu digerakkan oleh sumber
manusia yang responsif kepada pelbagai inisiatif kerajaan dan berkolaborasi
dengan industri bagi menginovasi pengajaran dan pembelajaran yang berupaya
menghasilkan tenaga kerja mahir dan usahawan yang berdaya saing, memiliki
kelayakan dan kemahiran yang diiktiraf, berwatak profesional dan diterima oleh
pasaran kerja.
Kesimpulan.
Guru
PTV di Malaysia haruslah berbangga dengan galakkan yang diberikan oleh kerajaan
ke atas pendidikan teknik dan vokasional jika dibandingkan dengan negara
Nigeria. Justeru itu peluang ini perlulah diambil iktibar oleh setiap warga
pendidik PTV dalam menjayakan proses pengajaran yang berkualiti agar matlamat
kerajaan ke atas pelaksanaan PTV di Malaysia dapat dicapai.
Rujukan
Uwaifo (2009).
Training technology and vocational education teachers system in Nigeria:
Problems and Prospects :
Ambrose Alli University Nigeria.
Ahmad Tajudin (
2010). Rekabentuk universal kurikulum Pendidikan Teknik Vokasional :
Universiti Tun Hussein Onn.
Transformasi
Pendidikan Voctech-BPTV. KPM(2010) : Kuala Lumpur.
No comments:
Post a Comment