ICT IN VOCATIONAL AND TECHNICAL
SCHOOLS: TEACHERS’
INSTRUCTIONAL, MANAGERIAL AND PERSONAL USE MATTERS
Maklumat
Jurnal
Penulis : Filiz Kuskaya Mumcu & Yasemin
Kocak Usluel
Diterbitkan : Januari 2010
Sumber : TOJET : The Turkish Online Journal of
Educational Technology
Volume
9 Issue 1
Pengulas : Siti Hajar Azeman
Ulasan
ini membahaskan tentang penggunaan Teknlogi Maklumat dan Komunikasi (ICT) di
kalangan guru-guru di sekolah teknik dan vokasional. Jurnal ini menjalankan
kajian untuk menentukan tahap penggunaan ICT di sekolah – sekolah teknik dan
vokasional di Turki berdasarkan kepada umur , tahap pendidikan, peluang
menggunakan komputer serta cara belajar untuk menggunakan komputer. Kumpulan
kajian tindakan adalah seramai 416 guru daripada sekolah teknik dan vokasional
di Turki. ICT banyak digunakan dalam urusan pentadbiran tetapi kurang digunakan
dalam pengajaran. Selain itu, terdapat perbezaan ketara penggunaan ICT berdasarkan kepada tahap
pendidikan mereka.
Di
Turki, pendidikan menengah terdiri daripada sekolah biasa dan sekolah teknik
dan vokasional. Kadar pelajar yang belajar di sekolah teknik dan vokasional
telah meningkat sebanyak 170 kali ganda sejak pengisytiharan Republik Turki. Tujuan
penggunaan ICT guru telah dikategorikan kepada 3 perkara iaitu pengajaran,
pengurusan serta urusan peribadi.
Ulasan
dan Pandangan Pengulas
Berdasarkan
dapatan kajian, didapati hanaya 71.8 %
guru menggunakan ICT. 20 % guru
menyatakan mereka tidak pernah mendapatkan pendidikan komputer dan tidak
menggunakan komputer. Manakala hampir separuh daripada mereka menyatakan
bahawa mereka baru menggunakan komputer dalam tempoh 1-3 tahun. Kadar guru yang
menyatakan mereka menggunakan komputer lebih daripada sepuluh tahun adalah 13.5
%. 2 % menyatakan mereka diberikan peluang tetapi tidak menggunakannya.
Kebanyakkan
guru mempunbyai akses kepada komputer di rumah(66.4 %). Manakala 5.6 %
menyatakan mereka tidak mempunyai peluang untuk akses kepada komputer. 45.9
% daripada guru menyatakan mereka
belajar menggunakan komputer semasa latihan dalam perkhidmatan. Manakala
38.7 % guru belajar menggunakan komputer melalui usaha mereka sendiri dan 15.4
% belajar di universiti.
Perbandingan
tetang tujuan peggunaan ICT, didapati guru lebih banyak menggunakan ICT untuk
tujuan pengurusan berbanding pengajaran. Untuk tujuan pengurusan, 44.3 %
menggunakan ICT di dalam menyediakan soalan peperiksaan. Manakala 37.3 % adalah
untuk surat-surat rasmi. Untuk penggunaan peribadi, kebanyakan guru menggunakan
ICT untuk menyusun fail peribadi, melayari internet serta menyemak emel.
Untuk tujuan
pengajaran, 25.4 % guru menggunakan ICT semasa proses penyediaan bahan
pengajaran. Didapati guru banyak menggunakan ICT di dalam pengajaran, tetapi di
luar implementasi bilik darjah.
1.
Umur
Faktor umur mempengaruhi tahap
penggunaan ICT di kalangan guru kerana didapati guru muda lebih banyak
menggunakan komputer berbanding dengan guru yang lebih berusia.
2.
Tahap Pendidikan
Tahap pendidikan turut menjadi faktor walaupun
tidak terlalu ketara.
3.
Peluang Akses Kepada Komputer
Majoriti guru mempunyai
komputer di rumah. Kebanyakkan guru menggunakan komputer untuk tujuan
pengurusan dan kurang untuk tujuan pengajaran.
4.
Cara Belajar Menggunakan Komputer
Didapati guru belajar menggunakan
komputer melalui 3 cara iaitu melalui latihan dalam perkhidmatan, usaha sendiri
dan di universiti.
Secara
keseluruhannya, guru lebih banyak menggunakan komputer untuk tujuan pengurusan.
Hasil daripada kajian ini dapat disimpulkan bahawa guru-guru masih belum
menggunakan komputer dan ICT secara optimum di dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Guru-guru lebih banyak menggunakan komputer untuk tujuan
pengurusan. Diharapkan dengan kajian ini, guru-guru akan lebih proaktif dalam
menggunakan teknologi yang semakin berkembang.
Pembinaan
Perisian Multimedia Pembelajaran Berpandukan Komputer Bagi Mata Pelajaran Kemahiran
Hidup Tingkatan Tiga Bertajuk “ Sistem Asas Edaran Enjin Empat Lejang”
Maklumat
Jurnal
Penulis : Hanim Sulaiman dan Mohd Ikram Mohamed
Arshad
Diterbitkan : Disember 2011
Sumber : Journal of Technical, Vocational
& Engineering Education,
Volume 4 December 2011
m/s 77-91
Pengulas : Siti Hajar Azeman
Berdasarkan
kajian yang dijalankan oleh penyelidik, Penggunaan multimedia telah menjadi
suatu pendekatan pengajaran-pembelajaran yang sangat penting dan telah terbukti
keberkesananya. Pendekatan pengajaran tradisi yang berasaskan “chalk and talk”
tidak berapa menarik minat atau merangsang proses pembelajaran kerana tidak
melibatkan kesemua panca indera. Menurut Flecther (1990), manusia mengingati 20
peratus daripada apa yang didengar, 40 peratus daripada apa yang didengar dan
dilihat manakala 75 peratus daripada apa yang didengar, dilihat dan dilakukan.
Jadi, pendekatan tradisi tidak dapat mengeksploitasikan ketiga-tiga deria
pelajar untuk menerima pembelajaran secara berkesan. Malahan faktor-faktor lain
turut menyumbang kepada ketidak-berkesanan suatu pengajaran-pembelajaran
seperti yang dinyatakan oleh Okey (1985) iaitu bahan pembelajaran tidak
menepati objektif pengajaran, isi kadungan pelajaran yang tidak sistematik,
persekitaran pembelajaran yang kurang merangsangkan dan pendekatan pengajaran
yang statik. Tambahan pula kekurangan perisian multimedia berdasarkan kurikulum
tempatan amat kurang di negara ini. Kesemua kekangan ini akan dapat diatasi
hanya apabila direkabentuk mengikut perancangan yang teliti dan bersistematik
serta menepati kurikulum tempatan.
Teknologi
komputer dalam bidang pendidikan berupaya membantu tugas guru dalam pengajaran
mereka. Media dari komputer dapat menarik minat pelajar terhadap pembelajaran.
Paparan grafik, animasi, audio, video, suara latar, muzik dan lagu iringan yang
menarik dapat mewujudkan keseronokan kepada pelajar dalam mengikuti perisian
PPBK. Paparan teks yang ringkas dan bernas, maklumat yang berbagai, grafik yang
berwarna-warni dapat mendorong pelajar terus membuat penjelajahan terhadap
setiap ruang di dalam perisian yang dikemukakan dan disamping meningkatkan
minat dan motivasi pelajar.
Terdapat dua
aspek yang perlu diberi perhatian di dalam proses pengajaran dan pembelajaran
iaitu aspek pedagogi dan teknologi. Aspek teknologi dan pedagogi tidak boleh
dijalankan secara terpisah tetapi harus disepadukan sama ada dalam proses
perancangan atau pun dalam proses pelaksanaan aktiviti-aktiviti pembelajaran (Ismail,
2002 ). Pelbagai strategi pengajaran dapat digunakan oleh guru dalam membuat
sesi pembelajaran berjalan dengan baik dan lancar. Dalam penyampaian isi
pelajaran dengan menggunakan media seperti perisian pula, terdapat pelbagai
strategi pengajaran yang akan dapat memaksimumkan proses pengajaran dan
pembelajaran.
Penggunaan
komputer dalam pendidikan diklasifikasikan sebagaimana yang dinyatakan oleh
Robert Taylor (1980), dalam Baharuddin, Rio dan Manimegalai (2002). Terdapat
tiga kategori PPBK :
i. “tutor” – komputer berperanan
mengajar pelajar. Antara perisian yang tergolong dalam kelas tutor ialah latih
tubi, tutorial, simulasi, permainan berbentuk pembelajaran dan perisian
penyelesai masalah
ii. “tool” – komputer membantu guru
atau pelajar dalam membuat sesuatu kerja. Antara perisian dalam tool ialah
pemproses perkataan, pengkalan data, grafik dan telekomunikasi
iii. “tutee” – pelajar “mengajar”
komputer dengan bahasa pengaturcaraan.
Model
ASSURE adalah model yang berfokuskan bilik darjah di mana kegunaan perisian
kursus yang dibina adalah bentuk proses pengajaran dan pembelajaran di dalam
bilik darjah sebagai salah satu alternatif media yang boleh digunakan oleh
guru. Menurut Heinich (1999), model ASSURE adalah satu model dimana ia amat
sesuai digunakan sebagai garis panduan dalam merancang penggunaan media atau
pembangunan perisian multimedia di dalam proses pengajaran dan pembelajaran di
bilik darjah.
Di dalam fasa
Analyze Learners ( Menganalisis Pelajar), model ini menyarankan agar pembina
perisian atau pembina alat bantu mengajar memikirkan bakal pengguna perisian
atau alatan yang dibangunkan, isi kandungan serta kecekapan seorang pengguna
memahami sesuatu tajuk pembelajaran. Selain dari itu, pembina perlu memastikan
latar belakang pengguna seperti tahap pengetahuan dan sikap pengguna iaitu
pelajar terhadap isi yang dipilih
Menerusi fasa
State Objective (Menyatakan Objektif), pembina perlu menyatakan objektif
pembelajaran sebaikbaiknya secara spesifik. Objektif yang dibuat perlu meliputi
perubahan tingkahlaku sebagai hasil pembelajaran. Menerusi fasa Select Methods,
Media And Material (Memilih Kaedah, Media Dan Bahan) pula, pembina perlu
menentukan kaedah pembelajaran yang akan digunakan. Sebaiknya strategi yang
dipilih mestilah bertepatan dengan situasi atau suasana pembelajaran yang
diinginkan. Contohnya untuk pembelajaran fakta dan penghafalan, strategi
latihtubi atau tutorial adalah bersesuaian.
Di peringkat
Utilize Media And Materials (Menggunakan Bahan Dan Media), pembina seharusnya
menyediakan persekitaran yang menarik dan bertepatan. Langkah-langkah pratonton
atau membuat prebiu bahan pengajaran, alatan atau perisian yang dibangunkan
perlu dilakukan. Disamping itu, guru perlu membuat latihan persembahan,
persediaan persekitaran, persediaan pelajar dan persembahan bahan. Alat Bantu
mengajar atau perisian yang disediakan sebaiknya mampu melengkapkan pengalaman
dan ilmu pengetahuan yang ada pada pelajar atau pengguna.
Menerusi fasa
Require Learner‟s Participation (Memerlukan Penglibatan Pelajar), penglibatan
pelajar secara aktif dalam pembelajaran diperlukan. Penglibatan pelajar perlu
bagi memastikan perisian atau bahan yang disediakan menyediakan satu suasana
pembelajaran yang menarik dan efektif. Semasa penggunaan ini guru boleh melihat
dan menilai kekurangan, kelemahan dan masalah terhadap kepenggunaan perisian
itu secara terperinci lagi.
Ulasan
dan Pandangan Pengulas
Pembinaan
perisian multimedia adalah satu proses yang memerlukan kemahiran, pengetahuan
dalam bidang grafik di samping kreativiti serta inisiatif yang tinggi untuk
menghasilkan suatu perisian yang bermutu. Pembinaan perisian multimedia harus
berpandukan kepada teori-teori pembelajaran supaya ia dapat menyumbang kepada kesan
pembelajaran yang positif dan berkesan. Di samping itu, pembinaan perisian
multimedia juga harus mengambilkira apek umum dan tidak terhad kepada sukatan
mata pelajaran tertentu sahaja. Ini adalah sesuai dengan polisi pendidikan
negara yang sentiasa berkembang. Dengan ini, perisian yang di bina tidak akan
ketinggalan zaman dan boleh digunakan oleh pelbagai pihak.
Dengan
terhasilnya perisian ini, diharapkan ianya dapat dijadikan sebagai bahan
pengajaran dan pembelajaran di sekolah maupun di institusi-institusi pendidikan
yang lain. Jika ia didapati sesuai digunakan, maka perisian-perisian
selanjutnya boleh di bangunkan berdasarkan kepada pendekatan perisian ini.
Diharap juga perisian ini boleh dijadikan sebagai rujukan kepada pembina
perisian multimedia yang lain dalam membantu guru serta pelajar menempuhi dunia
pendidikan yang semakin luas dan mencabar.
Daripada
pengalaman membangunkan perisian ini, beberapa cadangan dikemukakan bagi
memperbaiki dan meningkatkan lagi mutu perisian pada masa yang akan datang.
Antara cadangan-cadangan tersebut adalah seperti proses pra penyelidikan di
buat semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Ia dibuat bagi
mengenalpasti masalah-masalah yang dihadapi ketika sesi pembelajaran berlaku.
Dengan membuat penyelidikan, pembangun boleh membangunkan perisian yang sesuai
dan dapat mengatasi masalah yang telah dikenalpasti.
Dengan
tujuan menjadikan perisian lebih bersifat intraktif, pembangun perisian boleh
menyediakan beberapa ruangan yang interaktif seperti menyediakan bahagian
penulisan nota ringkas di setiap paparan bagi memudahkan pengguna untuk
menyalin nota penting sebagai nota ringkas isi pelajaran.
Animasi
juga penting dalam sesebuah perisian bagi menggambarkan dengan lebih jelas isi
pelajaran kepada pengguna terutamanya pelajar, kepelbagaian animasi juga dapat
menarik minat pelajar terhadap sesi pembelajaran. Ruangan ini bertujuan
melepaskan tekanan terhadap pembelajaran, namun jika tidak dipantau dengan baik
akan disalahgunakan oleh pelajar dengan tidak mengendahkan isi pelajaran.
Ruangan ini berbentuk permainan, sebaiknya permainan yang disediakan adalah
terarah kepada isi pembelajaran.
Rujukan
Heinich, R. (1999). Instructional media and
technologies for learning. Upper Saddle River,
N. J. : Prentice Hall.
Ismail Zain (2002). Aplikasi Multimedia Dalam
Pengajaran. Kuala Lumpur: Utusan Publication
& Distributors Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment