Individual Assignment (Revision &
Critique) 2
TOPIC:
(Article: Enhancing Collaboration among Math and Career and Technical Education
Teachers:Is Technology the Answer?A. Christian MorganUniversity of Georgia,Brian Parr Auburn University,Nick FuhrmanUniversity of Georgia,
Winter 2011)
PREPARED
BY:
NAME :TAN
TAI
MATRIC NO. :JB MP111349(2016-02)
I/C NO. :641006-01-5271
COURSE CODE :MPK 2053
Isu-isu Semasa Dalam Pendidikan Teknikal
& Vokasioanal
(Current
Issues in Technical &Vocational Education)
LECTURERS : Dr Amirnudin B Udin, Dr Mohd Safarin
B Nordin
DEPARTMENT OF TECHNICAL &
ENGINEERING EDUCTION
FACULTY OF EDUCATION
UNIVERISTI TEKNOLOGI MALAYSIA
Date: 15 Disember 2012
(Article: Enhancing Collaboration among Math and
Career and Technical Education Teachers:Is Technology the Answer?A. Christian
MorganUniversity of Georgia,Brian Parr Auburn University,Nick FuhrmanUniversity of Georgia.Winter
2011)
Pengenalan –
Collboration Vs Cooperation
Sebelum memulakan
perbincangan mengenai Collaboration, mesti dijelaskan ianya adalah berbeza
dengan Cooperation. Sering kali penggunaan dua perkataan ini silih berganti
antara Collaboration dan Cooperation, tetapi sebenarnya kedua-dua perkataan ini
mewakili maksud dan cara yang berbeza dalam menyumbang kepada kumpulan dan
setiapnya membentuk struktur kuasa dengan cara yang berbeza.
Apabila wujud
Collboration, individu atau institusi akan bekerja bersama (co-labor) kepada
matlamat tunggal yang dikongsi. Seperti satu pasukan orchestra, semua akan menggunakan
satu skrip yang telah dipersetujui dan pemuzik masing-masing memainkan peranan
mereka bukan untuk kepentingan diri sendiri tetapi untuk membantu membuat
sesuatu yang lebih besar.
Manakala, apabila ianya
adalah Cooperation, iaitu bekerjasama, individu atau institusi akan melakukan
sesuatu secara bersama (co-operate) semasa bekerja pada matlamat mementingkan
diri sendiri.
Logik di sini ialah Cooperation/bekerjasama
hanya pada aras "Jika anda membantu saya, saya akan membantu anda"
dan ia membolehkan untuk jenis spontan penyertaan sistem peer-to-peer (secara
sebaya) dan rangkaiannya adalah terhad. Jika dalam satu orchestra, bunyi dan
irama bukan sahaja kerjasama, tetapi rentak yang seiring dari mula hingga akhir
sungguhpun setiap pemuzik memegang alat muzik yang berbeza.
Apabila disebut
Collaboration, secara mudah akan mempersamakan maksudnya dengan kerjasama harus
dielak. Kalau kerjasama(cooperating) bererti bertukar-tukar maklumat untuk
faedah bersama, dan mengubah aktiviti, berkongsi sumber, untuk mencapai tujuan
yang sama. Maka Collaboration selain daripada cirri-ciri yang ada dalam
kerjasama, yang lebih jelas ialah Collaboration menekankan “meningkatkan
kapasiti lain” yang bukan tujuan secara
besar, tetapi secara “meluas (extensive)” . Iaitu ke arah kepercayaan (trust)
yang lebih tinggi.
Isu Peningkatan dalam Collboration Guru PTV
Isu meningkatkan
Collaboration dalam PTV telah secara meluas diperbincangkan. Aktiviti Collaboration
yang dikehendaki selalunya memakan masa dan kadang-kadang sukar mencapai apa
yang ditetapkan. Pembelajaran secara Kontekstual dan sememangnya memanfaatkan
semua melalui Collaboration (Enderlin dan Osborne,1992). Thompson (1998) telah mengenal
pasti halangan kepada pembelajaran Kontekstual seperti kekurangan masa
persediaan, kekurangan pengetahuan mengenai bagaimana untuk mengintegrasikan
subjek, dan kekurangan sokongan pentadbiran. Dalam kaedah pembelajaran Kontekstual,
faedah melalui Collaboration dalam guru sains mempersoalkan bersetuju bahawa Collboration
antara sektor pertanian dan guru-guru sains boleh memberi manfaat kepada
pelajar-pelajar sains. Pertama, guru-guru yang meningkatkan Collaboration
bersama-sama adalah lebih cenderung untuk mempunyai peluang untuk membincangkan
konsep, kemahiran dan masalah yang timbul semasa pengalaman pembangunan
profesional mereka.
Collaboration telah lama
diiktiraf sebagai satu komponen penting kepada kejayaan pelajar. Melalui integrasi
sains dan pendidikan pertanian dan melalui dua Study Trip yang saya laksanakan di
Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Kluang Barat, Kluang, Johor pada 26 Julai
2012 dan 29 Ogos 2012 ke Projek Pertanian Moden Kluang dan Institut Verterinar
Malaysia di Ayer Hitam, Johor untuk pelajar-pelajar Sains Pertanian Tingkatan 4
dan 5, adalah didapati Collaboration antara guru dan guru serta institusi yang
berkaitan di kedua-dua disiplin amat memberi semangat meningkatkan kemahiran
dan berdekatan dengan dunia tempat kerja (work place).
Para penyelidik mengakui, "Pelajar Sains Pertanian
dan guru harus digalakkan untuk mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti di
tapak yang akan mengeratkan hubungan dengan ahli-ahli sains jabatan dan fakulti
umum untuk meningkatkan peluang Collaboration. Sebagai usaha, Guru boleh juga
mengukuhkan kekenalan fakulti yang bakal akan dijejaki selepas SPM dan kerja
berpasukan dapat diimplimentasikan. Myers dan Thompson (2009) mendokumenkan
nilai Collboration guru sebagai jelas dalam pernyataan berikut, "Collaboration
dengan guru akademik lain melalui projek-projek merentas kurikulum akan
membantu pelajar lebih memahami akademik serta konsep teknikal dan prinsip
"(ms 84). Para penyelidik seterusnya berkata," Usaha Collaboration
ini akan membantu guru Sains Pertanian memahami kepentingan dan menjadi ahli
pasukan yang lebih kukuh dalam masyarakat pendidikan dan berupaya membangunkan
pelajar keseluruhannya "
Isu Collaboration sukar
dapat dilaksanakan antaranya adalah kekurangan masa (Delnero & Montgomery,
2001). Memandangkan dilema ini, ia akan kelihatan munasabah dan boleh jadi
mustahil untuk mengharapkan guru untuk menambah satu lagi mesyuarat penjadualan
mereka secara terburu-buru. Walau bagaimanapun, teknologi internet semasa telah
disediakan sebagai satu cara untuk individu untuk Collaboration dengan pecahan
keperluan masa dikaitkan dengan Alat bersemuka pertemuan. seperti wiki, blog,
dan komuniti amalan, serta laman rangkaian sosial (contohnya Facebook, Twitter,
MySpace dan lain-lain), telah membuat interaksi antara individu mempunyai lebih
banyak masa yang cekap dan kurang penghalang dari segi penjadualan (Friedel,
Rhoades & Morgan, 2009; Morgan & Parr, 2009).
Persepsi tentang
keberkesanan diri mereka dalam Collaboration (Bandura, 1995; DeMoulin, 1993)
boleh dilihat dalam tiga faktor utama yang memegang hubungan yang tinggi dengan
tindakan manusia. Ketiga-tiga faktor-faktor yang telah ditakrifkan sebagai:
penilaian tingkah laku ("sikap ke arah tingkah laku"), tekanan sosial
yang dikaitkan dengan tingkah laku ("norma subjektif"), dan
keberkesanan diri berhubung untuk melaksanakan tingkah laku ("tanggapan
kawalan tingkah laku", p. 811). Daripada tiga aspek bahawa Davis et al.
menyifatkan, keberkesanan diri memegang persatuan kuat dengan niat tingkah laku
dan penglibatan tingkah laku yang terhasil adalah diberi perhatian.
Kesimpulan
"Nilai" dan
"kesanggupan memberi kesan kuat kepada implement Collaboration", (1)
mereka kekurangan tempoh perancangan biasa antara guru matematik dan guru CTE (Career
Technical Education, atau
lebih dikenalli sebagai Kerjaya dan Pendidikan
Teknikal (KPT) memberi tumpuan kepada Pendidikan untuk Pekerjaan dan / atau
Kemahiran Teknikal yang boleh digunakan dalam pekerjaan atau untuk kegunaan
peribadi. Istilah "Pendidikan Kerjaya dan Teknikal (PKT)" mula untuk
menggantikan istilah "Pendidikan Vokasional", kerana ia merangkumi
semua Pendidikan Vokasional, dan mempunyai skop yang lebih luas (Wikipedia))
atau di Malaysia buat masa ini dikenali PTV, "(2)" istilah / bahasa
yang digunakan dalam disiplin mata pelajaran yang diajar, "(3)"
kebiasaan dengan teknologi, "(4)" kesediaan untuk berubah,
"(5)" akses kepada teknologi, "dan (6)" stereotaip
matematik dan CTE. Malalui kajian yang
telah dibuat oleh A. Christian Morgan, Brian Parr &
Nick Fuhrman(2011), walaupun responden
menyatakan kesediaan untuk melakukan Collaboration dengan guru matematik atau
CTE, tidak mempunyai masa yang mencukupi untuk berbuat demikian dengan berkesan
adalah halangan yang kuat. Menurut teori tingkah laku yang dirancang, ini
menunjukkan penilaian yang positif tingkah laku dan meningkatkan hasrat
individu untuk menjalankan tingkah laku.Dalam isu ini, Collboration dengan
rakan-rakan mereka yang merentas disiplin perlu diberi penekanan.
Melalui akses mudah
kepada teknologi juga boleh menjadi satu cabaran Collboration. Guru yang sudah
lama berkhidmat didapati tidak dapat cepat untuk meneroka teknologi baru
sebagai mana yang dapat dilakukan oleh guru muda yang baru memasuki alam
kerjaya pendidikan(Broady, Chan, & Caputi, 2008).
Masa juga adalah
halangan Collboration yang paling lazim diakui, terutama tidak mempunyai keserentakan
tempoh perancangan dengan kolaborator yang berpotensi. Juga adalah didapati terdapat
kekurangan masa penyediaan yang mencukupi adalah menjadi penghalang kepada Collboration
guru (Enderlin & Osborne, 1992; Thompson, 1998).
Seorang guru boleh
mempunyai sikap yang positif terhadap tingkah laku, dan keberkesanan diri untuk
tingkah laku, tetapi tanpa masa atau teknologi untuk melaksanakan tingkah laku
terdapat kebarangkalian tinggi tingkah laku tidak akan dilakukan.
No comments:
Post a Comment