Wednesday, 19 December 2012


Individual Assignment (Revision & Critique) 2
TOPIC: (Article: Enhancing Collaboration among Math and Career and Technical Education Teachers:Is Technology the Answer?A. Christian MorganUniversity of Georgia,Brian Parr Auburn University,Nick FuhrmanUniversity of Georgia, Winter 2011)


PREPARED BY:
NAME                 :TAN TAI
MATRIC NO.      :JB MP111349(2016-02)
I/C NO.                 :641006-01-5271
COURSE CODE    :MPK 2053
                                Isu-isu Semasa Dalam Pendidikan Teknikal & Vokasioanal
                                  (Current Issues in Technical &Vocational Education)
LECTURERS        : Dr Amirnudin B Udin, Dr Mohd Safarin B Nordin
  
DEPARTMENT OF TECHNICAL & ENGINEERING EDUCTION
FACULTY OF EDUCATION
UNIVERISTI TEKNOLOGI MALAYSIA

Date: 15 Disember 2012


 (Article: Enhancing Collaboration among Math and Career and Technical Education Teachers:Is Technology the Answer?A. Christian MorganUniversity of Georgia,Brian Parr Auburn University,Nick FuhrmanUniversity of Georgia.Winter 2011)
Pengenalan – Collboration Vs Cooperation
Sebelum memulakan perbincangan mengenai Collaboration, mesti dijelaskan ianya adalah berbeza dengan Cooperation. Sering kali penggunaan dua perkataan ini silih berganti antara Collaboration dan Cooperation, tetapi sebenarnya kedua-dua perkataan ini mewakili maksud dan cara yang berbeza dalam menyumbang kepada kumpulan dan setiapnya membentuk struktur kuasa dengan cara yang berbeza.
Apabila wujud Collboration, individu atau institusi akan bekerja bersama (co-labor) kepada matlamat tunggal yang dikongsi. Seperti satu pasukan orchestra, semua akan menggunakan satu skrip yang telah dipersetujui dan pemuzik masing-masing memainkan peranan mereka bukan untuk kepentingan diri sendiri tetapi untuk membantu membuat sesuatu yang lebih besar.
Manakala, apabila ianya adalah Cooperation, iaitu bekerjasama, individu atau institusi akan melakukan sesuatu secara bersama (co-operate) semasa bekerja pada matlamat mementingkan diri sendiri.
Logik di sini ialah Cooperation/bekerjasama hanya pada aras "Jika anda membantu saya, saya akan membantu anda" dan ia membolehkan untuk jenis spontan penyertaan sistem peer-to-peer (secara sebaya) dan rangkaiannya adalah terhad. Jika dalam satu orchestra, bunyi dan irama bukan sahaja kerjasama, tetapi rentak yang seiring dari mula hingga akhir sungguhpun setiap pemuzik memegang alat muzik yang berbeza.
Apabila disebut Collaboration, secara mudah akan mempersamakan maksudnya dengan kerjasama harus dielak. Kalau kerjasama(cooperating) bererti bertukar-tukar maklumat untuk faedah bersama, dan mengubah aktiviti, berkongsi sumber, untuk mencapai tujuan yang sama. Maka Collaboration selain daripada cirri-ciri yang ada dalam kerjasama, yang lebih jelas ialah Collaboration menekankan “meningkatkan kapasiti lain”  yang bukan tujuan secara besar, tetapi secara “meluas (extensive)” . Iaitu ke arah kepercayaan (trust) yang lebih tinggi.
Isu Peningkatan dalam Collboration Guru PTV
Isu meningkatkan Collaboration dalam PTV telah secara meluas diperbincangkan. Aktiviti Collaboration yang dikehendaki selalunya memakan masa dan kadang-kadang sukar mencapai apa yang ditetapkan. Pembelajaran secara Kontekstual dan sememangnya memanfaatkan semua melalui Collaboration (Enderlin dan Osborne,1992). Thompson (1998) telah mengenal pasti halangan kepada pembelajaran Kontekstual seperti kekurangan masa persediaan, kekurangan pengetahuan mengenai bagaimana untuk mengintegrasikan subjek, dan kekurangan sokongan pentadbiran. Dalam kaedah pembelajaran Kontekstual, faedah melalui Collaboration dalam guru sains mempersoalkan bersetuju bahawa Collboration antara sektor pertanian dan guru-guru sains boleh memberi manfaat kepada pelajar-pelajar sains. Pertama, guru-guru yang meningkatkan Collaboration bersama-sama adalah lebih cenderung untuk mempunyai peluang untuk membincangkan konsep, kemahiran dan masalah yang timbul semasa pengalaman pembangunan profesional mereka.
Collaboration telah lama diiktiraf sebagai satu komponen penting kepada kejayaan pelajar. Melalui integrasi sains dan pendidikan pertanian dan melalui dua Study Trip yang saya laksanakan di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Kluang Barat, Kluang, Johor pada 26 Julai 2012 dan 29 Ogos 2012 ke Projek Pertanian Moden Kluang dan Institut Verterinar Malaysia di Ayer Hitam, Johor untuk pelajar-pelajar Sains Pertanian Tingkatan 4 dan 5, adalah didapati Collaboration antara guru dan guru serta institusi yang berkaitan di kedua-dua disiplin amat memberi semangat meningkatkan kemahiran dan berdekatan dengan dunia tempat kerja (work place).
 Para penyelidik mengakui, "Pelajar Sains Pertanian dan guru harus digalakkan untuk mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti di tapak yang akan mengeratkan hubungan dengan ahli-ahli sains jabatan dan fakulti umum untuk meningkatkan peluang Collaboration. Sebagai usaha, Guru boleh juga mengukuhkan kekenalan fakulti yang bakal akan dijejaki selepas SPM dan kerja berpasukan dapat diimplimentasikan. Myers dan Thompson (2009) mendokumenkan nilai Collboration guru sebagai jelas dalam pernyataan berikut, "Collaboration dengan guru akademik lain melalui projek-projek merentas kurikulum akan membantu pelajar lebih memahami akademik serta konsep teknikal dan prinsip "(ms 84). Para penyelidik seterusnya berkata," Usaha Collaboration ini akan membantu guru Sains Pertanian memahami kepentingan dan menjadi ahli pasukan yang lebih kukuh dalam masyarakat pendidikan dan berupaya membangunkan pelajar keseluruhannya "
Isu Collaboration sukar dapat dilaksanakan antaranya adalah kekurangan masa (Delnero & Montgomery, 2001). Memandangkan dilema ini, ia akan kelihatan munasabah dan boleh jadi mustahil untuk mengharapkan guru untuk menambah satu lagi mesyuarat penjadualan mereka secara terburu-buru. Walau bagaimanapun, teknologi internet semasa telah disediakan sebagai satu cara untuk individu untuk Collaboration dengan pecahan keperluan masa dikaitkan dengan Alat bersemuka pertemuan. seperti wiki, blog, dan komuniti amalan, serta laman rangkaian sosial (contohnya Facebook, Twitter, MySpace dan lain-lain), telah membuat interaksi antara individu mempunyai lebih banyak masa yang cekap dan kurang penghalang dari segi penjadualan (Friedel, Rhoades & Morgan, 2009; Morgan & Parr, 2009).   
Persepsi tentang keberkesanan diri mereka dalam Collaboration (Bandura, 1995; DeMoulin, 1993) boleh dilihat dalam tiga faktor utama yang memegang hubungan yang tinggi dengan tindakan manusia. Ketiga-tiga faktor-faktor yang telah ditakrifkan sebagai: penilaian tingkah laku ("sikap ke arah tingkah laku"), tekanan sosial yang dikaitkan dengan tingkah laku ("norma subjektif"), dan keberkesanan diri berhubung untuk melaksanakan tingkah laku ("tanggapan kawalan tingkah laku", p. 811). Daripada tiga aspek bahawa Davis et al. menyifatkan, keberkesanan diri memegang persatuan kuat dengan niat tingkah laku dan penglibatan tingkah laku yang terhasil adalah diberi perhatian.
Kesimpulan
"Nilai" dan "kesanggupan memberi kesan kuat kepada implement Collaboration", (1) mereka kekurangan tempoh perancangan biasa antara guru matematik dan guru CTE (Career Technical Education, atau lebih dikenalli sebagai Kerjaya dan Pendidikan Teknikal (KPT) memberi tumpuan kepada Pendidikan untuk Pekerjaan dan / atau Kemahiran Teknikal yang boleh digunakan dalam pekerjaan atau untuk kegunaan peribadi. Istilah "Pendidikan Kerjaya dan Teknikal (PKT)" mula untuk menggantikan istilah "Pendidikan Vokasional", kerana ia merangkumi semua Pendidikan Vokasional, dan mempunyai skop yang lebih luas (Wikipedia)) atau di Malaysia buat masa ini dikenali PTV, "(2)" istilah / bahasa yang digunakan dalam disiplin mata pelajaran yang diajar, "(3)" kebiasaan dengan teknologi, "(4)" kesediaan untuk berubah, "(5)" akses kepada teknologi, "dan (6)" stereotaip matematik dan CTE.  Malalui kajian yang telah dibuat oleh A. Christian Morgan, Brian Parr & Nick Fuhrman(2011), walaupun responden menyatakan kesediaan untuk melakukan Collaboration dengan guru matematik atau CTE, tidak mempunyai masa yang mencukupi untuk berbuat demikian dengan berkesan adalah halangan yang kuat. Menurut teori tingkah laku yang dirancang, ini menunjukkan penilaian yang positif tingkah laku dan meningkatkan hasrat individu untuk menjalankan tingkah laku.Dalam isu ini, Collboration dengan rakan-rakan mereka yang merentas disiplin perlu diberi penekanan.
Melalui akses mudah kepada teknologi juga boleh menjadi satu cabaran Collboration. Guru yang sudah lama berkhidmat didapati tidak dapat cepat untuk meneroka teknologi baru sebagai mana yang dapat dilakukan oleh guru muda yang baru memasuki alam kerjaya pendidikan(Broady, Chan, & Caputi, 2008).
Masa juga adalah halangan Collboration yang paling lazim diakui, terutama tidak mempunyai keserentakan tempoh perancangan dengan kolaborator yang berpotensi. Juga adalah didapati terdapat kekurangan masa penyediaan yang mencukupi adalah menjadi penghalang kepada Collboration guru (Enderlin & Osborne, 1992; Thompson, 1998).
Seorang guru boleh mempunyai sikap yang positif terhadap tingkah laku, dan keberkesanan diri untuk tingkah laku, tetapi tanpa masa atau teknologi untuk melaksanakan tingkah laku terdapat kebarangkalian tinggi tingkah laku tidak akan dilakukan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...