Individual Assignment (Revision &
Critique)
TOPIC:
(Article: Industrial Upgrading Through
Innovation of Technological and Vocational Education, YUNG,
Chaur-shin, 2 HSU, Ming-ju1 Chair Professor, Tamkang
University ; Convener, Education and Culture Division, National Policy
Foundation2 Associate Research Fellow, Education and Culture
Division, National Policy Foundation of Taiwan.
July 11 ,2006)
PREPARED
BY:
NAME :TAN
TAI
MATRIC NO. :JB MP111349(2016-02)
I/C NO. :641006-01-5271
COURSE CODE :MPK 2053
Isu-isu Semasa Dalam Pendidikan Teknikal
& Vokasioanal
(Current
Issues in Technical &Vocational Education)
LECTURERS : Dr Amirnudin B Udin, Dr Mohd Safarin
B Nordin
DEPARTMENT OF TECHNICAL &
ENGINEERING EDUCTION
FACULTY OF EDUCATION
UNIVERISTI TEKNOLOGI MALAYSIA
Date: 15 Disember 2012
(Article: Industrial Upgrading Through Innovation of
Technological and Vocational Education, YUNG,
Chaur-shin, 2 HSU, Ming-ju1 Chair Professor, Tamkang
University ; Convener, Education and Culture Division, National Policy
Foundation2 Associate Research Fellow, Education and Culture
Division, National Policy Foundation of Taiwan.
July 11 ,2006)
Pengenalan
Pendidikan
Teknikal Dan Vokasional (PTV) telah memain peranan yang sangat penting dalam
kemajuan dan pembangunan sesebuah negara. Seluruh dunia kini sedang ke arah
usaha membaharui dan menggalakkan pendidikan vokasional(iiep,Unesco,Vol.XXII,No.3,July-September,2004).
Sejak beberapa dekad yang lepas, PTV
telah memberi sumbangan yang dahsyat dalam kualiti sumber tenaga manusia kepada
kemajuan dan perkembangan ekonomi, dan telah menjadi satu bahagian yang tidak
dapat dipisahkan daripada pembangunan ekonomi negara.
Selama
ini, manusia menyampaikan kemahiran profesioanl melalui
hubung“mentor-apprentice”, iaitu secara perantisan atau pembelajaran
pertukangan atau sistem keluarga yang diwaris turun-temurun. Selepas Revolusi
Perindustrian di Eropah, kerumitan dalam menguasai kemahiran mengenai atau dipunyai oleh pekerjaan tertentu
bagi melakukan pekerjaan tertentu sebagai pencarian pendapatan atau nafkah
menjadi semakin penting. Percambahan benih kemahiran dan ikhtisas
vocational tertentu yang melahirkan
“Pendidikan Vocational” bertunas dan
mula tumbuh.
Namun
demikian, berbanding dengan negara lain yang serentak melangkah ke arah memajukan
PTV, struktur PTV dalam sistem pendidikan untuk kemahiran dan ikhtisas masih
tidak wujud di Malaysia sehinggalah awal abad ke-20. Jika dilihat dari segi
sejarah PTV di Malaysia, pada asalnya,
Sekolah Teknik Treacher yang ditubuhkan
pada 1906 di Kuala Lumpur adalah bertujuan untuk melatih juruteknik untuk Jabatan
Keretapi dan Jabatan Kerja
Raya.
Dari segi konsep, struktur dan
sistem, PTV masih perlu diperbaiki ke taraf yang lebih baik. Dengan perubahan
yang pesat dalam masyarakat, PTV
mestilah mengikuti arus perubahan masa dari segi kandungan dan
kaedah serta metodologi supaya mencapai
sasaran kegunaan yang praktikal. PTV perlu dipertimbangkan dan dikajiperiksa
secara berterusan pada lingkungan suasana semasa supaya keadaan kesempurnaan
adalah secara meluas, menyeluruh dan lengkap yang boleh didapati terutama mesti
sejajar dengan pembangunan industri yang sangat menekankan pembangunan bidang
inovasi industri.
Sama
ada perkembangan baru dalam Ekonomi Baru(New Economic) atau Ekonomi berasaskan
Pengetahuan (Knowledge-based Economy), industri teknologi tinggi seperti
computer dan telekominikasi, sangat-sangat memerlukan tenaga kerja yang menguasai
pengetahuan dan kewangan.Berdasarkan perkembangan baru ini, PTV perlu mengalih
perhatiannya
ke arah program yang boleh “one-step forward” iaitu selangkah ke hadapan supaya
program PTV itu boleh menghalatuju ke arah keperluan hands-on dan minds-on yang
sangat ketangkusan tenaga mahir sedemikian.
Maka, pendedahan tahap pencapaian
PTV perlu dilengkapi dan didedahkan , untuk membolehkannya diperfikirkan status
semasa, arah tuju, pandangan dan
tinjauan dapat diperdebatkan. Dengan ini segala usaha dan perhatian akan
menpergalakkan semua pihak bersedia
memajukan institusi PTV yang sesuai dengan inovasi industri.
Ke
Arah Usaha Memperkembangkan Inovasi PTV yang sejajar dengan Inovasi Industri
Dalam gelombang pembaharuan secara
global terutama inovasi industri, usaha mempersediakan kemahiran kepada semua,
program PTV tidak seharusnya terlalu tertumpu kepada membekalkan program yang
bersifat latihan aras rendah dan bidang yang tertunpu kepada bidang yang sedia
ada. Satu arah tuju yang baru ialah banyak negara menggabungkan sekolah
vokasional dengan bentuk “apprenticeship” untuk mencapai tahap kecekapan ,kemampuan
dan kesanggupan dalam alam pekerjaan.
Pertimbangan yang perlu dalam transformasi
PTV di Malaysia bukan sekadar untuk mengurangkan keciciran dalam pendidikan, tetapi
yang lebih genting ialah mengorganisasikan program-program PTV yang dapat
menyokong kekuatan sesuatu kursus latihan kemahiran yang sesuai dengan
penaiktarafan inovasi industri. Pengalaman yang diberikan dalam program latihan
PTV masa depan seharusnya digabungkan bersama dengan pengalaman dan alam inovasi
industri sebenar yang boleh meningkatkan daya saing PTV.
Rujukan tambahan:
1.Newsletter,International Institute for
Educational Planning,UNESCO,Vol.XXII,No 3, July-September 2004.
2.Technological & Vocational
Education In Taiwan,ROC,Ministry Of Eduication,August,2011
No comments:
Post a Comment