Wednesday 19 December 2012


Individual Assignment (Revision & Critique)
TOPIC: (Article: Industrial Upgrading Through Innovation of Technological and Vocational Education, YUNG, Chaur-shin, 2 HSU, Ming-ju1 Chair Professor, Tamkang University ; Convener, Education and Culture Division, National Policy Foundation2 Associate Research Fellow, Education and Culture Division, National Policy Foundation of Taiwan.  July 11 ,2006)


PREPARED BY:
NAME                 :TAN TAI
MATRIC NO.      :JB MP111349(2016-02)
I/C NO.                 :641006-01-5271
COURSE CODE    :MPK 2053
                                Isu-isu Semasa Dalam Pendidikan Teknikal & Vokasioanal
                                  (Current Issues in Technical &Vocational Education)
LECTURERS        : Dr Amirnudin B Udin, Dr Mohd Safarin B Nordin
  
DEPARTMENT OF TECHNICAL & ENGINEERING EDUCTION
FACULTY OF EDUCATION
UNIVERISTI TEKNOLOGI MALAYSIA

Date: 15 Disember 2012

(Article: Industrial Upgrading Through Innovation of Technological and Vocational Education, YUNG, Chaur-shin, 2 HSU, Ming-ju1 Chair Professor, Tamkang University ; Convener, Education and Culture Division, National Policy Foundation2 Associate Research Fellow, Education and Culture Division, National Policy Foundation of Taiwan.  July 11 ,2006)

Pengenalan
            Pendidikan Teknikal Dan Vokasional (PTV) telah memain peranan yang sangat penting dalam kemajuan dan pembangunan sesebuah negara. Seluruh dunia kini sedang ke arah usaha membaharui dan menggalakkan pendidikan vokasional(iiep,Unesco,Vol.XXII,No.3,July-September,2004). Sejak  beberapa dekad yang lepas, PTV telah memberi sumbangan yang dahsyat dalam kualiti sumber tenaga manusia kepada kemajuan dan perkembangan ekonomi, dan telah menjadi satu bahagian yang tidak dapat dipisahkan daripada pembangunan ekonomi negara.
            Selama ini, manusia menyampaikan kemahiran profesioanl melalui hubung“mentor-apprentice”, iaitu secara perantisan atau pembelajaran pertukangan atau sistem keluarga yang diwaris turun-temurun. Selepas Revolusi Perindustrian di Eropah, kerumitan dalam menguasai kemahiran  mengenai atau dipunyai oleh pekerjaan tertentu bagi melakukan pekerjaan tertentu sebagai pencarian pendapatan atau nafkah menjadi semakin penting. Percambahan benih kemahiran dan ikhtisas vocational  tertentu yang melahirkan “Pendidikan  Vocational” bertunas dan mula tumbuh.
            Namun demikian, berbanding dengan negara lain yang serentak melangkah ke arah memajukan PTV, struktur PTV dalam sistem pendidikan untuk kemahiran dan ikhtisas masih tidak wujud di Malaysia sehinggalah awal abad ke-20. Jika dilihat dari segi sejarah PTV di Malaysia, pada asalnya,  Sekolah Teknik Treacher yang ditubuhkan  pada 1906 di Kuala Lumpur adalah bertujuan untuk melatih juruteknik  untuk Jabatan  Keretapi dan Jabatan  Kerja Raya. 
            Dari segi konsep, struktur dan sistem, PTV masih perlu diperbaiki ke taraf yang lebih baik. Dengan perubahan yang pesat dalam masyarakat, PTV  mestilah mengikuti arus perubahan masa dari segi kandungan dan kaedah  serta metodologi supaya mencapai sasaran kegunaan yang praktikal. PTV perlu dipertimbangkan dan dikajiperiksa secara berterusan pada lingkungan suasana semasa supaya keadaan kesempurnaan adalah secara meluas, menyeluruh dan lengkap yang boleh didapati terutama mesti sejajar dengan pembangunan industri yang sangat menekankan pembangunan bidang inovasi industri.
            Sama ada perkembangan baru dalam Ekonomi Baru(New Economic) atau Ekonomi berasaskan Pengetahuan (Knowledge-based Economy), industri teknologi tinggi seperti computer dan telekominikasi, sangat-sangat memerlukan tenaga kerja yang menguasai pengetahuan dan kewangan.Berdasarkan perkembangan baru ini, PTV perlu mengalih perhatiannya ke arah program yang boleh “one-step forward” iaitu selangkah ke hadapan supaya program PTV itu boleh menghalatuju ke arah keperluan hands-on dan minds-on yang sangat ketangkusan tenaga mahir sedemikian.
Maka, pendedahan tahap pencapaian PTV perlu dilengkapi dan didedahkan , untuk membolehkannya diperfikirkan status semasa,  arah tuju, pandangan dan tinjauan   dapat  diperdebatkan. Dengan ini  segala usaha dan perhatian akan menpergalakkan  semua pihak bersedia memajukan institusi PTV yang sesuai dengan inovasi industri.
Ke Arah Usaha Memperkembangkan Inovasi PTV yang sejajar dengan Inovasi Industri
Dalam gelombang pembaharuan secara global terutama inovasi industri, usaha mempersediakan kemahiran kepada semua, program PTV tidak seharusnya terlalu tertumpu kepada membekalkan program yang bersifat latihan aras rendah dan bidang yang tertunpu kepada bidang yang sedia ada. Satu arah tuju yang baru ialah banyak negara menggabungkan sekolah vokasional dengan bentuk “apprenticeship” untuk mencapai tahap kecekapan ,kemampuan dan kesanggupan dalam alam pekerjaan.
Pertimbangan yang perlu dalam transformasi PTV di Malaysia bukan sekadar untuk mengurangkan keciciran dalam pendidikan, tetapi yang lebih genting ialah mengorganisasikan program-program PTV yang dapat menyokong kekuatan sesuatu kursus latihan kemahiran yang sesuai dengan penaiktarafan inovasi industri. Pengalaman yang diberikan dalam program latihan PTV masa depan seharusnya digabungkan bersama dengan pengalaman dan alam inovasi industri sebenar yang boleh meningkatkan daya saing PTV.
Rujukan tambahan:
1.Newsletter,International Institute for Educational Planning,UNESCO,Vol.XXII,No 3, July-September 2004.
2.Technological & Vocational Education In Taiwan,ROC,Ministry Of Eduication,August,2011

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...