Tuesday, 25 December 2012


NURULHUDA MOHD SUKRI
MP101484


ULASAN DAN KRITIK ARTIKEL
(Sumber: Moses O. Oketch, Andy Green & John Preston. (2009). Trends and Issues in TVET across the Globe.)

ISU DAN TREND DALAM PENDIDIKAN  DAN LATIHAN TEKNIK DAN VOKASIONAL MERENTASI DUNIA

Pendidikan dan latihan teknik dan vokasional merupakan salah satu cabang pendidikan yang ditawarkan di kebanyakan negara di dunia bagi memberi peluang kepada pelajar yang mempunyai kecenderungan kepada pendidikan sains dan teknologi untuk memenuhi keperluan tenaga kerja profesional dan separa profesional. Pendidikan dan latihan dalam teknik dan vokasional ini membantu pelajar tercicir dalam pelajaran bersifat akademik tetapi berpotensi menjadi insan yang cemerlang dalam bidang kemahiran dan seterusnya dapat menjana ekonomi negara secara keseluruhannya. Di kebanyakan negara, pendidikan aliran ini ditumpukan bagi melahirkan modal insan yang memenuhi kehendak industri. Walaupun tujuan pelaksanaannya adalah sama tetapi cara pelaksanaannya agak berbeza dan sering mengundang pelbagai isu seperti kesesuaian program latihan dengan keperluan pasaran, polisi, dana dan perubahan teknologi.
Artikel bertajuk “Trends and Issues in TVET across the Globe” yang ditulis oleh Moses O. Oketch, Andy Green dan John Preston mengulas tentang trend dan isu dalam pelaksanaan pendidikan dan latihan teknik dan vokasional di beberapa negara di dunia secara umum dan menerangkan trend dan isu di Afrika sebagai contoh. Kesan global daripada transformasi ekonomi adalah antara isu yang diperbahaskan. Permintaan global terhadap tenaga kerja berkemahiran bagi memenuhi permintaan pasaran telah meningkat dengan ketara kesan kemajuan sains dan teknologi. Globalisasi memberi kesan kepada perubahan pasaran dalam meningkatkan persaingan ekonomi global. Kawasan yang  berekonomi global seperti Amerika Utara, Eropah dan Asia Timur mengalami peningkatan ketara dalam permintaan tenaga kerja berkemahiran berbanding  negara-negara sedang membangun seperti Afrika. Kebanyakan negara-negara maju menjadikan ekonomi ‘berkemahiran tinggi’ sebagai dasar polisi untuk mengekalkan kemakmuran melalui peralihan ekonomi dengan memberi nilai tambah kepada kemahiran tinggi di bidang pengeluaran dan perkhidmatan. Negara-negara perindustrian baru menggubal dasar jangka panjang untuk menggalakkan ekonomi berkemahiran tinggi dan berasaskan pengetahuan selain penyelenggaraan modal insan.
Kemajuan teknologi dan perubahan corak organisasi kerja mengubah permintaan terhadap tenaga kerja. Kemahiran teras utama dan kemahiran generik seperti keupayaan berkomunikasi dengan berkesan, penguasaan pelbagai bahasa, kecekapan asas dalam penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi, kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran kerja sepasukan dan semangat untuk belajar secara berterusan adalah ciri modal insan yang ingin dibentuk. Perubahan dalam teknologi dan organisasi kerja ini telah membawa kepada permintaan yang lebih luas terhadap pendidikan dan latihan teknik dan vokasional. Trend ini dapat dilihat dalam penciptaan program teknik dan vokasional dengan kandungan kurikulumnya dipertingkatkan seperti baccalaur'eat professionnel di Perancis dan pembangunan program vokasional, seperti General National Vocational Qualification (GNVQ) di England. Sekolah vokasional di Jepun, Republik Korea dan Thailand menawarkan latihan vokasional di peringkat awal yang biasanya melibatkan kira-kira 30% hingga 50% daripada masa kurikulum yang dikhaskan kepada pelbagai subjek pendidikan umum.
Perbezaan ketara  terhadap peruntukan/dana bagi pendidikan dan latihan teknik dan vokasional di kebanyakan negara turut menjadi isu. Negara-negara kurang maju menghadapi pelbagai masalah dalam menyalurkan peruntukan untuk program teknik dan vokasional berbanding negara-negara maju. Di antara masalah yang dikenalpasti adalah kekurangan kewangan awam untuk infrastruktur fizikal dan peralatan; kekurangan tenaga pengajar terlatih; masalah komunikasi dan penyelarasan;  infrastruktur ICT yang tidak mencukupi; keupayaan sistem yang tidak mencukupi dari segi agensi perancang pusat penyelidikan dan pembangunan keupayaan, badan penetapan standard dan sebagainya; kekurangan kewangan dan keupayaan untuk menjalankan penyelenggaraan rutin serta pencegahan loji dan peralatan fizikal. Selain itu, terdapat beberapa halangan yang mengekang pembangunan pendidikan aliran teknik dan vokasional di negara-negara ini seperti kadar buta huruf yang tinggi, kekurangan sumber kewangan, maklumat program yang terhad dan sikap tradisional yang mengekang penyertaan wanita dalam aliran teknik dan vokasional.
Secara keseluruhan, artikel ini tidak mengupas isu dan trend dalam pendidikan dan latihan teknik dan vokasional secara menyeluruh merentasi negara. Beberapa isu seperti peranan pendidikan dan latihan teknik dan vokasional bagi pembangunan lestari; transformasi pendidikan dan latihan teknik dan vokasional untuk pembelajaran sepanjang hayat serta kehidupan dan kerjaya yang lebih baik boleh dihuraikan untuk pembacaan dan kajian yang lebih baik.


 




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...