MP101484
ULASAN DAN KRITIK ARTIKEL
(Sumber:
Christina Boateng (2012). Restructuring Vocational and Technical Education in
Ghana: The Role of Leadership Development. International
Journal of Humanities and Social Science;Vol. 2. No. 4 [Special Issue –
February 2012].)
Penstrukturan Semula Pendidikan Teknikal dan
Vokasional di Ghana:
Peranan Pembangunan Kepimpinan.
Pendidikan
Teknikal dan Vokaisonal (PTV) adalah merujuk kepada proses pendidikan yang
melibatkan kajian teknologi dan sains yang berkaitan serta pemerolehan
kemahiran praktikal dan pengetahuan yang bertujuan untuk membangunkan potensi
individu sebagai modal insan dalam pelbagai sektor ekonomi dan kehidupan
sosial. Namun, kesan globalisasi telah mengubah konteks ekonomi, teknologi,
demografi, masyarakat dan pendidikan di dalam pelaksanaan PTV. Perubahan ini
membawa satu cabaran besar kepada penyampaian PTV dalam memastikan kesesuaian
programnya menepati kehendak industri.
Artikel
ini mengulas tentang PTV di Ghana yang sedang menjalani pengstrukturan semula
bagi meningkatkan kualiti peruntukan dan hasil pembelajaran untuk memastikannya
relevan dengan dunia pekerjaan. Kejayaan potensi pembaharuan ini akan
bergantung kepada pentadbir dan pengurus yang bertanggungjawab untuk menjana idea
dan merangka dasar, serta mengubah dasar ke dalam amalan. Dalam hal ini,
kepimpinan yang berkesan menjadi satu pemboleh ubah penting yang perlu
dipertimbangkan dalam persekitaran pendidikan vokasional yang baru. Dalam artikel ini, PTV dinilai
secara umum dengan melihat cabaran yang dihadapi dari segi pelaksanaannya.
Penulis menjadikan sistem PTV di Ghana sebagai fokus perbincangan dengan
menganalisis secara kritikal sistem PTVnya dan mencadangkan cara penstrukturan
semula sistem pendidikan ini untuk pengalaman pengajaran dan pembelajaran
berkesan.
PTV
di Ghana menghadapi cabaran berikutan pengabaian subsektor PTV dalam sistem
pendidikan awam yang dianggap lebih mahal berbanding dengan pendidikan umum.
Ini telah menyebabkan kekurangan kemudahan infrastruktur dan institusi latihan,
selain kandungan latihan yang tidak lagi relevan dengan pasaran semasa. Ini
secara langsung telah menjejaskan kualiti dan kuantiti sumber tenaga kerja yang
terlatih.
Satu
lagi cabaran yang dihadapi oleh PTV di Ghana adalah persepsi negatif bahawa pendidikan
aliran ini adalah pendidikan kelas kedua dan laluan kerjaya bagi pelajar yang
mempunyai pencapaian akademik yang rendah. Selain itu isu-isu seperti
kemelesetan ekonomi, peningkatan jumlah golongan belia yang kurang
berpendidikan dan menganggur, ketidaksamaan jantina, perpecahan dalam sistem
pendidikan serta mekanisme penilaian dan pemantauan yang lemah turut menjadi
cabaran dalam pelaksanaan pendidikan aliran ini.
Penstrukturan
semula PTV melalui Wawasan 2020 Ghana dan Perancangan Strategik Pendidikan
2003-2015 adalah usaha yang dilakukan bagi menangani pelbagai cabaran yang
dihadapi. Beberapa keutamaan diberi perhatian seperti perubahan dalam dasar
pendidikan, menaik taraf dan membina institusi PTV, mengkaji semula dan
mengemaskini program PTV, menubuhkan Lembaga Latihan Perantisan Negara dan
Majlis Pendidikan Teknik dan Vokasional Kebangsaan, meningkatkan hubungan
dengan pihak industri serta yang paling utama mengukuhkan keupayaan kepimpinan
dan pengurusan di peringkat institusi dan kebangsaan.
Pembangunan
kepimpinan dalam PTV dilihat sebagai elemen yang penting dalam membawa
pendidikan ini seiring dengan perubahan persekitaran pendidikan dan ekonomi
yang pesat. PTV memerlukan pemimpin yang boleh mengorganisasi arahan dan
mempengaruhi orang lain untuk mempercayai dan mengikuti pimpinannya. Keperluan
ini jelas diberi penekanan dalam penstrukturan semula pembangunan kepimpinan
PTV di Ghana. Keupayaan PTV bersaing dalam era globalisasi adalah
bergantung kepada kualiti kepimpinannya. PTV memerlukan pemimpin yang cekap dan
berkesan, bijak dan kreatif dalam menyesuaikan diri dengan perubahan yang
berlaku. Pemimpin juga perlu memberikan rangsangan untuk setiap perubahan dalam
PTV.
Sistem
PTV di Ghana memerlukan pemimpin yang memahami skop PTV yang luas, mahir dalam
penyampaian, berkolaborasi dengan pihak kerajaan, pendidikan dan industri untuk
menubuhkan perkongsian yang akan meningkatkan kualiti dan kuantiti hasil PTV.
Mereka juga perlu berupaya untuk menghubungkan dunia dalaman PTV dengan dunia
global dan pasaran kerja. Sistem ini memerlukan pemimpin berkualiti yang boleh
membentuk matlamat, mengutamakan kursus untuk tindakan, mencipta idea-idea
baru, visi dan dasar serta menyediakan hala tuju untuk memastikan reformasi
dalam PTV membawa kepada penyampaian pendidikan yang berkesan dan berdaya maju.
Menurut
Abdullah (2004), kepemimpinan boleh menentukan sama ada satu-satu entiti itu
berjaya atau gagal. Kepemimpinan yang bijak dapat memberi wawasan dan dorongan
yang baik kepada kakitangan dan dapat menggembleng seluruh tenaga kepada
sesuatu pertubuhan. Selain itu, kepimpinan yang berwibawa dapat memberi
inpirasi dan dorongan yang baik kepada kakitangan dan dapat menggembleng
seluruh tenaga pertubuhan untuk bergerak pantas ke arah matlamat yang telah
ditetapkan. (http://www.miti.gov.my/ucapanpm 5inisiatif2004a.html)
Pengurusan organisasi dan
perkhidmatan sememangnya berkait rapat dengan kemantapan dan kehebatan sistem
PTV di dalam sesebuah negara. Ini kerana sumber manusia yang terlatih dan
berkemahiran adalah nadi penggerak utama dan ianya adalah hasil dari sistem
pendidikan yang mantap dan baik. Secara tidak langsung kemampuan sumber manusia
di dalam pengurusan organisasi dan perkhidmatan telah mengaitkan sistem PTV
dengan corak kemajuan di dalam sistem pengurusan dan perkhidmatan bagi sesebuah
organisasi atau negara. Oleh yang demikian, jika negara ingin melihat
kemajuan di dalam sistem pengurusan organisasi dan perkhidmatan maka perlulah
ada satu gerakan secara tersusun dan bersepadu disemua peringkat untuk
memperkasakan sistem PTV sedia ada.
No comments:
Post a Comment