Saturday 15 December 2012

CRITIC ARTICLE 2 (NOR AZLINA BINTI PUTEH)

SOURCE:Training Technology And Vocational Education Teachers For The New 9-3-4 Education  System In Nigeria: Its Problems And Prospects (V. O. Uwaifo* and I. U. Uwaifo
Department of Vocational and Technical Education, Ambrose Alli University, Ekpoma, Edo State, Nigeria,2009)



Kertas ini ditulis untuk menentukan masalah yang biasa yang berlaku didalam bidang pendidikan perguruan TVET di dalam pelbagai bidang kursus di Nigeria, yang memberi kesan pegajaran dan  impak terhadap  pengetahuan kakitangan terlatih kepada generasi baru di sekolah-sekolah tinggi di seluruh negeri dan seterusnya. Ia juga mencadangkan penyelesaian bagi mengatasi masalah yang biasanya dihadapi semasa proses latihan dan membuat cadangan kerja-kerja seperti manusia untuk pembangunan pesat.

Di Nigeria, guru adalah dianggap golongan yang penting. Latihan guru-guru di Nigeria biasanya akan dilakukan dalam dua kategori iaitu latihan di Kolej Pendidikan Nigeria dan juga di Politeknik dan di unversiti yang melibatkan sains, teknikal ,dan pertanian.

Terdapat beberapa isu yang berlaku terhadap guru-guru TVET di  kolej, politeknik mahupun university . Antaranya ialah :

i.)                  kerelevenan bidang yang di ambil oleh guru tersebut dengan tahap TVET di sekolah menengah.
ii.)                Sejauh mana program di kolej pendidikan,politeknik dan university di semak dan siapakah yang bertanggungjawab menyemak silibus pelajaran
iii.)              Bagaimana program pendidikan ini dinilai untuk memastikan bakal guru ini memenuhi keperluan yang diperlukan
iv.)              Siapakah yang bertanggungjawab menyediakan kemudahan yang diperlukan di dalam insitusi
v.)                Bagaimana bakal guru ini akan menunjukkan prestasi yang berkesan apabila masuk kea lam pekerjaan nanti

Masalah yang biasa dihadapi oleh bakal guru-guru TVET ialah pandangan masyarakat yang sentiasa berpandangan bahawa bidang TVET adalah bidang yang tidak berkualiti. Selain itu, masalah kewangan juga merupakan masalah utama di dalam pusat latihan guru. Sepertimana yang kita tahu, bidang teknikal memerlukan keperluan dan kemudahan yang banyak dan mahal. Ini kerana teknologi semakin hari semaking canggih, jadi dana ekonomi untuk mendapatkan sumber kewangan untuk menampung perbelanjaan pendidikan TVET memberi masalah kepada negara Nigeria. Apabila sukar mendapatkan kewangan yang kukuh, jadi keperluan peralatan di dalam institusi teknikal tidak mencukupi dan membantutkan proses pembelajaran. Masalah pentadbiran kerajaan juga memberi masalah kepada pendidikan TVET disebabkan oleh kurangnya perancangan yang strategic.

Di Nigeria, pendidikan TVET seolah-olah diabaikan oleh kerajaan kerana sentiasa diberi dana yang paling sedikit berbanding dengan bidang pendidikan yang lain.


Pandangan Penulis

Setelah membaca artikel ini beberapa kali, saya berpendapat bahawa masalah utama yang berlaku kepada institusi pendidikan TVET ialah disebabkan kesedaran kerajaan itu sendiri. Sekiranya kerajaan berani untuk melaburkan sejumlah wang ke dalam bidang pendidikan TVET, semua masalah akan selesai. Ini kerana, bakal guru dapat belajar amali dan praktikal tentang teknologi yang akan di dedahkan kepada pelajar-pelajar akan datang.

Kerajaan perlu sedar bahawa pendidikan TVET sangat penting di dalam sesebuah Negara kerana bidang ini adalah penyumbang kepada sumber tenaga sesebuah Negara. Sekiranya sesebuah Negara mempunyai hasil bumi atau hasil asli yang banyak, tetapi tiada usaha untuk menjadikan hasil yang ada sebagai sumber ekonomi utama Negara, bermakna hasil yang ada hanya sia-sia.

Selain itu, kerajaan juga perlu sentiasa memberikan kesadaran kepada masyarakat tentang bidang TVET sebenarnya bukanlah bidang kelas bawahan. Jadi, masalah persepsi negative masyarakat akan dapat diselesaikan dengan usaha yang dilakukan oleh kerajaan.

Bukan itu sahaja, masyarakat juga perlulah optimis dalam memartabatkan bidang TVET. Yang paling penting ialah pihak kerajaan, swasta dan masyarakat perlu menggembeling usaha dan tenaga dalam membangunkan pendidikan TVET kerana bidang ini merupakan sumber ekonomi utama Negara-negara maju yang lain.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...