Tuesday 18 December 2012

Tugasan 1 - Santhakumari


 Image and student loyalty towards Technical and Vocational Education and Training
                                                SANTHAKUMARI (MP111158)
Pengenalan
             Proses pembangunan sumber manusia sesebuah negara berkait rapat dengan sistem pendidikan negara tersebut. Memandangkan negara kita menumpukan pembangunan ekonomi yang berteraskan industri dan teknologi maka harapan yang tinggi diletakkan terhadap peranan bidang pendidikan teknik dan vokasional. Keupayaan sistem pendidikan teknik dan vokasional ini untuk dilaksanakan dengan jayanya supaya dapat melahirkan bakal-bakal pekerja yang berdaya saing agar dapat merealisasikan wawasan negara bagi mencapai sebuah negara maju. Tidak dapat dinafikan pendidikan teknik dan vokasional merupakan penyumbang utama dalam menjadikan impian kerajaan mencapai status negara maju tetapi malangnya masih ada pihak yang mempunyai persepsi negatif terhadap pendidikan teknik dan  vokasional ini.
Review
Menurut kajian yang dijalankan oleh Abd Hair Awang (2011), terdapat tiga pihak yang mempengaruhi persepsi pelajar terhadap  pendidikan teknik dan vokasional. Pihak-pihak tersebut ialah ibubapa, kaunselor dan guru di sekolah serta pendapat pelajar itu sendiri. Pihak-pihak ini memberi persepsi yang negatif terhadap pendidikan teknik dan vokasiona seperti taraf kelayakan yang rendah, sesuai untuk pelajar yang tercicir dari sekolah dan bagi pelajar yang tidak dapat menghadapi cabaran dari kurikulum sekolah. Kesemua persepsi ini mempengaruhi keputusan pelajar dalam memilih aliran pendidikan teknik dan vokasional.
Kajian yang sama juga mendapati persepsi ini dapat diukur dalam tujuh dimensi iaitu:
·         Nilai sosial masyarakat
·         Taraf kelayakan yang rendah
·         Kreadibiliti dan kelayakan tenaga pengajar
·         Kandungan kursus/program
·         Kemudahan latihan dan peralatan
·         Pengiktirafan yang diberikan misalnya PTV kurang diiktiraf dari pihak industri, universiti antarbangsa.
·         Potensi kerja masa depan Misalnya pihak industry yang masih mementingkan pendidikan umum sebagai syarat utama untuk memohon sesuatu pekerjaan.
·         Etika kerja dimana PTV gagal melahirkan pekerja yang mempunyai kemahiran komunikasi dan yang berminat dalam bidang keusahawanan.
Strategi yang dicadangkan oleh pengkaji untuk menaiktarafkan PTV ialah:
·         Filem dokumentari yang memaparkan kejayaan lepasan PTV
·         Pameran atau ekspo PTV di dalam peringkat daerah atau negeri
·         pendidikan teknik dan vokasional. Melahirkan sumber manusia yang berkualiti dari aspek pengetahuan, keupayaan, berinovasi, mempunyai etika kerja standard dan mempunyai nilai-nilai sosial.
·         Pengiktirafan lepasan pendidikan teknik dan vokasional dari pihak kerajaan dan industri.

Critique
            Negara-negara yang sedang dalam proses membangun seperti Malaysia,Thailand, Indonesia perlulah mencontohi negara-negara maju seperti Singapura dan negara European Union, dimana kemajuan pendidikan teknik dan vokasional di Negara-negara ini telah membantu pembangunan ekonomi negara tersebut. Salah satu kajian yang dijalankan di European Union menunjukkan 92% masyarakatnya mempunyai persepsi positif ke atas  pendidikan teknik dan vokasional dan masyarakatnya mempercayai PTV merupakan penyumbang utama dalam kemajuan ekonomi negara (Directorate General Education and Culture,2011).
            Jika dilihat daripada kajian Khadijah Alavi (2011),ibubapa yang mempunyai taraf pendidikan yang rendah kurang memahami konsep PTV. Ibubapa perlu diberi pendedahan dahulu tentang potensi PTV supaya mereka dapat memberi sokongan kepada anak-anak mereka. Misalnya di Negara European  Union penjaga menyumbang 80% dalam pemilihan aliran PTV ke atas masa depan pendidikan anak-anak mereka (Directorate General Education and Culture,2011).

 Di samping itu, pengkaji kurang menyentuh tentang nama “Vokasional” itu sendiri yang memberi satu gambaran yang negatif dari dulu lagi. Justeru itu penjenamaan perlulah dilakukan ke atas sekolah vokasional. Oleh itu kerajaan perlu mengambil iktibar untuk menukar nama tersebut supaya satu imej yang baru dapat dibentuk. Menurut UNESCO (2003), yang mencadangkan nama TVET ditukar kepada “skills and Knowledge Development for Employability”.
            Pengkaji hanya menyatakan strategi dimana kerajaan perlu memainkan peranan untuk menarik lebih ramai belia terlibat dalam PTV tetapi bagaimana kerajaan perlu menjayakan strategi tersebut? Di sini peranan guru/kaunselor sekolah memainkan peranan penting dimana memastikan pelajar tingkatan 5 khasnya mempunyai pengetahuan yang cukup tentang potensi PTV. Senario kebiasan perlu diubah di sekolah dimana selalunya diadakan pameran pendidikan dan kerjaya bagi aliran akademik perlu diubah kepada pameran dan kerjaya aliran pendidikan teknik dan vokasional. Di samping itu pengkaji tidak juga menyentuh tentang peranan pihak industry dalam memartabtkan PTV. Dimana kerjasama antara Kementerian Pelajaran dengan industri perlu diadakan dengan kerap sekali supaya satu kurikulum PTV yang baru dapat dirangka dengan penglibatan pihak industri agar dapat menyusun satu kurikulum yang komprehensif bagi program latihan pendidikan teknik dan vokasional.

Rujukan
Abd Hair Awang (2011). Image and student loyalty towards Technical and Vocational           
         Education and Training : Universiti Kebangsaan Malaysia.
Khadijah Alavi (2011). Work Esteem and Re-Branding of Technical Education and 
          vocational Training from the perspective of parents and teacher: UKM.
Report : Directorate –General Education and Culture (2011). Attitudes towards
           vocational education and training.      


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...