UK: Developing the Strategy
for Sustainable Development in TVET
Stephen Martin, Maureen
Martin and Judith Cohen
Ringkasan
Artikel
Pembangunan
Lestari Pendidikan Teknik dan Vokasional
Disediakan
Oleh :
Shahmila
Binti Ismail ( MP101475 )
Pendidikan berasaskan latihan teknik dan
vokasional di UK sentiasa memasukkan unsur-unsur kelestarian, terutama dalam
cara bahan-bahan latihan yang terhad telah dipulihara dan bahan-bahan buangan telah
dilupuskan. Komitmen sejarah pendidikan kemahiran vokasional di UK memberikan satu
asas yang kukuh untuk membina komitmen masa depan kepada amalan lestari.
Pra-perkhidmatan pendidikan
teknik dan vokasional berfungsi
untuk menyediakan pelajar atau generasi muda kepada tenaga buruh mahir dan sesuai
untuk mempromosi amalan lestari di masa hadapan. Negara pesat seperti di UK
yang turut menghadapi masalah keciciran pelajar dari sekolah tinggi namun masih
mampu untuk mendapatkan generasi muda pekerjaan dalam bidang pertanian, perikanan,
perhutanan, industri, perlombongan dan juga sektor perkhidmatan yang paling
maju dari pelbagai negara sedang membangun. Transformasi sektor ini ke dalam sektor
berasaskan pengetahuan menunjukkan bahawa masa depan petani, nelayan,
perhutanan dan pelombong di UK akan memerlukan sekurang-kurangnya empat belas
tahun pendidikan, bagi membolehkan mereka terus beroperasi melalui pendekatan
teknologi dalam aktiviti pertanian, perlombongan, pembuatan dan peralatan memotong
kayu. Kesan teknologi komputer (jika bukan kebanyakan) kepada perkhidmatan pekerjaan
sektor industri sebegini telah berlaku di dalam dunia global kini secara dramatik.
Di negara-negara membangun, di mana sebilangan besar pelajar tercicir pada
peringkat yang berbeza, model latihan pendidikan vokasional secara bersepadu di
mana subjek asas yang diajar mungkin lebih bersesuaian dengan industri. Ini
memerlukan generasi pelajar celik teknologi dalam hampir setiap bidang
pekerjaan malah, juga mengharapkan bahawa tenaga buruh yang dilahirkan akan
memerlukan pencapaian pendidikan dan pembelajaran secara berterusan. Walaubagaimanapun,
dunia akan sentiasa memerlukan pakar-pakar yang terlatih dalam pembangunan
industri kemahiran termasuklah tukang kayu, tukang paip, juruelektrik, pekerja
mahir dalam industri automotif, atau elektrik elektronik, atau lain-lain produk
pemasangan, penyelenggaraan dan industri pembaikan, selain petani, nelayan,
pelombong, dan sebagainya.
Promosi pendidikan teknik vokasional secara lestari di UK harus berfungsi semula dalam pendekatan
yang sedia ada
bagi membiasakan rakyat di negara mereka dengan konsep dan
amalan baru untuk meningkatkan proses kerja mereka. Ini memerlukan
komitmen dan kerjasama pihak
pentadbiran pendidikan di semua peringkat,
agar dapat terus meningjkatkan pendidikan lestari bagi pembangunan teknik dan
vokasional ini. Selain itu, pembelajaran dan latihan kerjaya
pelajar harus sesuai dengan pengubahsuaian pasaran
dan permintaan industri, kerana kedua-dua
pendidikan akademik dan kemahiran tidak dapat dipisahkan.
Justeru, pendidikan teknik dan vokasional dalam membangunkan
anak bangsa boleh dibuat secara
lestari dengan menangani keperluan kemahiran masa depan, bukannya
mengulangi latihan untuk kemahiran yang diperlukan pada masa lalu.
Malangnya, pendidikan ini di
banyak negara tetap tertumpu ke dalam peranan sebagai seorang pembekal buruh
mahir kepada industri dan, dengan itu, kemahiran dan latihan yang diseediakan tidak
dapat bertindak secara berkesan kepada keperluan Zaman Informasi yang baru
muncul. Ia disifatkan kepada budaya "pengeluaran" yang mengandaikan
bahawa pertumbuhan ekonomi adalah kekal dan ciri-ciri yang diperlukan dalam
kewujudan manusia, tanpa mengira impak alam sekitar dan akibat daripada pembangunan pesat negara.
Keutamaan yang diberikan kepada kepentingan ekonomi, akhirnya memonopoli
keperluan individu pelajar yang memerlukan latihan dan kemahiran demi masa
depan negara UK kepada kepentingan pihak industri dan akhirnya mengutamakan
kerjaya dan "kebolehpasaran" ke atas hasil bukan ekonomi pendidikan
teknik dan vokasional ini.
Kritikan
Artikel
Kedudukan dan prestij yang
dilihat oleh pelajar dan institusi sekolah menengah bukanlah satu fenomena yang
baru. Beberapa perbahasan sentiasa wujud tentang peranan penilaian dalam
pendidikan peringkat menengah, tujuan, definisi, matlamat dan pelajar-pelajar
yang melibatkan diri, dan hujah-hujah ini akan berterusan mempertikaikan
kehadiran pendidikan latihan vokasional. Konsep kualiti adalah setua universiti
tertua dan kebimbangan perlu bagi mereka yang terlibat di semua peringkat
pendidikan peringkat menengah. Penulisan dan kajian ilmiah telah menjadi
perlawanan dalam pendidikan universiti sejak zaman purba, yang memainkan peranan
penting dalam era pendidikan akademik (Kerr, 1990; Pedersen, 1997). Perubahan
utama yang ditangani dalam kertas ini adalah bagaimana globalisasi ekonomi
telah mengubah pandangan kepada tujuan pendidikan peringkat menengah dan
bagaimana ia semakin dilihat sebagai instrumen untuk berkhidmat secara imperatif
terhadap ekonomi kerajaan dan industri, dan bagaimana trend dalam dasar peringkat
menengah dibentuk oleh kuasa seperti penswastaan dan awam. Wacana yang
mewakili pendidikan awam sebagai perusahaan komersial menimbulkan cabaran yang pernah
berlaku sebelum ini bagi pendidik dan sudah pasti sesuatu yang kontroversi.
Artikel yang
dibincangkan menunjukkan minat negara UK yang lebih besar, oleh standard
tradisional, dalam mempengaruhi institusi peringkat menengah melalui
pembiayaan, pasaran mekanisme dan pihak perundangan yang berkuasa, terutama
dalam soalan akauntabiliti, ketelusan dan kualiti. Tiga keutamaan ini adalah
jangkaan munasabah untuk menarik perhatian bagaimana institusi pendidikan
negara masing-masing menampung pengaruh persaingan pasaran dan amalan
pengurusan korporat. Memandangkan pengaruh meluas globalisasi dibincangkan dalam
kertas ini, maka orientasi perkhidmatan pendidikan semasa adalah perlu
dipelihara. Selain itu, ia perlu memastikan bahawa keseimbangan antara dua
objektif akademik kemanusiaan dan ekonomi-industri bagi pembangunan negara dan
taraf hidup rakyat dikekalkan.
Dalam beberapa situasi di mana sokongan kuat daripada pihakgabenor secara
individu dalam pembangunan lestari pendidikan jenis ini telah membawa perubahan
ketara kepada kemajuan sesebuah organisasi. Selain itu, dalam
tahun-tahun kebelakangan ini, kerajaan UK telah mengambil langkah-langkah untuk
membuka sekolah pendidikan vokasional awam kepada usahawan dan pelabur swasta.
Di beberapa wilayah, iaitu Alberta, British Columbia, New Brunswick dan
Ontario, kerajaan UK telah menggubal undang-undang untuk membenarkan operasi
institusi pendidikan latihan vokasional, termasuk institusi untuk keuntungan,
sekali gus menghapuskan monopoli maya sektor awam yang membiayai pendidikan ini
secara tidak adil (Bok, 2003; Tudiver , 1999; Turk, 2000). Peralihan ini mempunyai
potensi yang buruk, malah tidak mungkin berpatah balik, akibat dan kesan
pendidikan vokasional di peringkat menengah dari segi kedua-dua kualiti dan
akses. Sebagai matlamat kemanusiaan, kedua-dua negara ini telah menyerahkan
dasar kepada matlamat yang lebih komersial dan ekonomi, iaitu ia adalah perlu
untuk meneliti dan membahaskan kesan jangka panjang pertukaran pendidikan ini kepada
memenuhi keperluan industri dan ekonomi negara, bagi membentuk nilai-nilai kemanusiaan
dan kelestarian yang berteraskan latihan tenaga profesioanl bagi generasi mereka
selain menyediakan peluang kerjaya dalam industri demi kepentingan negara.
No comments:
Post a Comment