Sunday, 16 December 2012

Revision & Critique Articles 1- Shahmila Ismail


UK: Developing the Strategy for Sustainable Development in TVET
Stephen Martin, Maureen Martin and Judith Cohen

Ringkasan Artikel
Pembangunan Lestari Pendidikan Teknik dan Vokasional
Disediakan Oleh :
Shahmila Binti Ismail ( MP101475 )


Pendidikan berasaskan latihan teknik dan vokasional di UK sentiasa memasukkan unsur-unsur kelestarian, terutama dalam cara bahan-bahan latihan yang terhad telah dipulihara dan bahan-bahan buangan telah dilupuskan. Komitmen sejarah pendidikan kemahiran vokasional di UK memberikan satu asas yang kukuh untuk membina komitmen masa depan kepada amalan lestari.

Pra-perkhidmatan pendidikan teknik dan vokasional berfungsi untuk menyediakan pelajar atau generasi muda kepada tenaga buruh mahir dan sesuai untuk mempromosi amalan lestari di masa hadapan. Negara pesat seperti di UK yang turut menghadapi masalah keciciran pelajar dari sekolah tinggi namun masih mampu untuk mendapatkan generasi muda pekerjaan dalam bidang pertanian, perikanan, perhutanan, industri, perlombongan dan juga sektor perkhidmatan yang paling maju dari pelbagai negara sedang membangun. Transformasi sektor ini ke dalam sektor berasaskan pengetahuan menunjukkan bahawa masa depan petani, nelayan, perhutanan dan pelombong di UK akan memerlukan sekurang-kurangnya empat belas tahun pendidikan, bagi membolehkan mereka terus beroperasi melalui pendekatan teknologi dalam aktiviti pertanian, perlombongan, pembuatan dan peralatan memotong kayu. Kesan teknologi komputer (jika bukan kebanyakan) kepada perkhidmatan pekerjaan sektor industri sebegini telah berlaku di dalam dunia global kini secara dramatik. Di negara-negara membangun, di mana sebilangan besar pelajar tercicir pada peringkat yang berbeza, model latihan pendidikan vokasional secara bersepadu di mana subjek asas yang diajar mungkin lebih bersesuaian dengan industri. Ini memerlukan generasi pelajar celik teknologi dalam hampir setiap bidang pekerjaan malah, juga mengharapkan bahawa tenaga buruh yang dilahirkan akan memerlukan pencapaian pendidikan dan pembelajaran secara berterusan. Walaubagaimanapun, dunia akan sentiasa memerlukan pakar-pakar yang terlatih dalam pembangunan industri kemahiran termasuklah tukang kayu, tukang paip, juruelektrik, pekerja mahir dalam industri automotif, atau elektrik elektronik, atau lain-lain produk pemasangan, penyelenggaraan dan industri pembaikan, selain petani, nelayan, pelombong, dan sebagainya.

Promosi pendidikan teknik vokasional secara lestari di UK harus berfungsi semula dalam pendekatan yang sedia ada bagi membiasakan rakyat di negara mereka dengan konsep dan amalan baru untuk meningkatkan proses kerja mereka. Ini memerlukan komitmen dan kerjasama pihak pentadbiran pendidikan di semua peringkat, agar dapat terus meningjkatkan pendidikan lestari bagi pembangunan teknik dan vokasional ini. Selain itu, pembelajaran dan latihan kerjaya pelajar harus sesuai dengan pengubahsuaian pasaran dan permintaan industri, kerana kedua-dua pendidikan akademik dan kemahiran tidak dapat dipisahkan. Justeru, pendidikan teknik dan vokasional dalam membangunkan anak bangsa boleh dibuat secara lestari dengan menangani keperluan kemahiran masa depan, bukannya mengulangi latihan untuk kemahiran yang diperlukan pada masa lalu.

Malangnya, pendidikan ini di banyak negara tetap tertumpu ke dalam peranan sebagai seorang pembekal buruh mahir kepada industri dan, dengan itu, kemahiran dan latihan yang diseediakan tidak dapat bertindak secara berkesan kepada keperluan Zaman Informasi yang baru muncul. Ia disifatkan kepada budaya "pengeluaran" yang mengandaikan bahawa pertumbuhan ekonomi adalah kekal dan ciri-ciri yang diperlukan dalam kewujudan manusia, tanpa mengira impak alam sekitar  dan akibat daripada pembangunan pesat negara. Keutamaan yang diberikan kepada kepentingan ekonomi, akhirnya memonopoli keperluan individu pelajar yang memerlukan latihan dan kemahiran demi masa depan negara UK kepada kepentingan pihak industri dan akhirnya mengutamakan kerjaya dan "kebolehpasaran" ke atas hasil bukan ekonomi pendidikan teknik dan vokasional ini.


Kritikan Artikel

Kedudukan dan prestij yang dilihat oleh pelajar dan institusi sekolah menengah bukanlah satu fenomena yang baru. Beberapa perbahasan sentiasa wujud tentang peranan penilaian dalam pendidikan peringkat menengah, tujuan, definisi, matlamat dan pelajar-pelajar yang melibatkan diri, dan hujah-hujah ini akan berterusan mempertikaikan kehadiran pendidikan latihan vokasional. Konsep kualiti adalah setua universiti tertua dan kebimbangan perlu bagi mereka yang terlibat di semua peringkat pendidikan peringkat menengah. Penulisan dan kajian ilmiah telah menjadi perlawanan dalam pendidikan universiti sejak zaman purba, yang memainkan peranan penting dalam era pendidikan akademik (Kerr, 1990; Pedersen, 1997). Perubahan utama yang ditangani dalam kertas ini adalah bagaimana globalisasi ekonomi telah mengubah pandangan kepada tujuan pendidikan peringkat menengah dan bagaimana ia semakin dilihat sebagai instrumen untuk berkhidmat secara imperatif terhadap ekonomi kerajaan dan industri, dan bagaimana trend dalam dasar peringkat menengah dibentuk oleh kuasa seperti penswastaan ​​dan awam. Wacana yang mewakili pendidikan awam sebagai perusahaan komersial menimbulkan cabaran yang pernah berlaku sebelum ini bagi pendidik dan sudah pasti sesuatu yang kontroversi.

Artikel yang dibincangkan menunjukkan minat negara UK yang lebih besar, oleh standard tradisional, dalam mempengaruhi institusi peringkat menengah melalui pembiayaan, pasaran mekanisme dan pihak perundangan yang berkuasa, terutama dalam soalan akauntabiliti, ketelusan dan kualiti. Tiga keutamaan ini adalah jangkaan munasabah untuk menarik perhatian bagaimana institusi pendidikan negara masing-masing menampung pengaruh persaingan pasaran dan amalan pengurusan korporat. Memandangkan pengaruh meluas globalisasi dibincangkan dalam kertas ini, maka orientasi perkhidmatan pendidikan semasa adalah perlu dipelihara. Selain itu, ia perlu memastikan bahawa keseimbangan antara dua objektif akademik kemanusiaan dan ekonomi-industri bagi pembangunan negara dan taraf hidup rakyat dikekalkan.

Dalam beberapa situasi di mana sokongan kuat daripada pihakgabenor secara individu dalam pembangunan lestari pendidikan jenis ini telah membawa perubahan ketara kepada kemajuan sesebuah organisasi. Selain itu, dalam tahun-tahun kebelakangan ini, kerajaan UK telah mengambil langkah-langkah untuk membuka sekolah pendidikan vokasional awam kepada usahawan dan pelabur swasta. Di beberapa wilayah, iaitu Alberta, British Columbia, New Brunswick dan Ontario, kerajaan UK telah menggubal undang-undang untuk membenarkan operasi institusi pendidikan latihan vokasional, termasuk institusi untuk keuntungan, sekali gus menghapuskan monopoli maya sektor awam yang membiayai pendidikan ini secara tidak adil (Bok, 2003; Tudiver , 1999; Turk, 2000). Peralihan ini mempunyai potensi yang buruk, malah tidak mungkin berpatah balik, akibat dan kesan pendidikan vokasional di peringkat menengah dari segi kedua-dua kualiti dan akses. Sebagai matlamat kemanusiaan, kedua-dua negara ini telah menyerahkan dasar kepada matlamat yang lebih komersial dan ekonomi, iaitu ia adalah perlu untuk meneliti dan membahaskan kesan jangka panjang pertukaran pendidikan ini kepada memenuhi keperluan industri dan ekonomi negara, bagi membentuk nilai-nilai kemanusiaan dan kelestarian yang berteraskan latihan tenaga profesioanl bagi generasi mereka selain menyediakan peluang kerjaya dalam industri demi kepentingan negara.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...