The Development of
Vocational Education in Canada
John E. Lyons ,Bikkar S.
Randhawa & Neil A. Paulson
university of saskatchewan
Ringkasan Artikel
Pembangunan Pendidikan Teknik dan
Vokasional
Disediakan
Oleh :
Shahmila
Binti Ismail ( MP101475 )
Sejak penubuhan sistem pendidikan
vokasional di Kanada, segala pembiayaan adalah dibawah
pengurusan pihak persekutuan. Akta Perlembagaan (1867)
yang dibuat oleh pihak perlembagaan pendidikan wilayah yang bertanggungjawab
tidak mentakrifkan pendidikan vokasional sebagai pendidikan yang
wajib, namun pendidikan ini adalah di bawah perundangan
eksklusif iaitu kuasa diberi kepada kerajaan persekutuan bagi
mewajibkan pendidikan ini untuk mengatasi masalah pengangguran bagi membantu
rakyat mendapatkan peluang kerjaya serta membentuk penempatan semula rakyat. Walaupun
pembiayaan pendidikan ini adalah bergantung kepada pihak
kerajaan persekutuan di setiap negeri di Kanada, namun setiap satu daripada
kerajaan di dalam negara Kanada pada mulanya meneruskan program mereka yang tersendiri. Program persekutuan seperti
Akta Penyelarasan Latihan Vokasional
dan Perjanjian
Bantuan Sekolah Vokasional dibuat
secara terperinci dalam merundingkan terma-terma perjanjian dengan
kerjasama antara negeri dengan pihak kerajaan persekutuan Kanada.
Walaubagaimanapun, dalam banyak kes dengan hanya sedikit rujukan dan tiada prosedur
yang tertentu bagi pembentukan program pendidikan ini, maka setiap kerajaan
dalam negara ini telah menghasilkan sistem
yang berasingan dan
berbeza dari segi latihan dan pensijilan. Walaupun
sistem pendidikan ini telah berkembang sejak mula penubuhan mereka,
kekurangan standard yang seragam bagi
latihan dan pensijilan telah menjadikan
sistem ini mustahil untuk diintegrasikan ke dalam satu sistem kebangsaan.
Pembangunan pendidikan vokasional di Kanada telah dihalang oleh beberapa faktor. Kanada telah mewarisi daripada Britain satu tradisi pendidikan akademik yang bernilai namun ianya adalah tidak seragam di
setiap kerajaan persekutuan wilayah mereka. Ini menjadikan pelancong
yang datang ke negara mereka sukar memilih pendidikan kepada anak-anak untuk menerima
nilai-nilai pendidikan yang tidak
standard ini, sekaligus mengganggu perkembangan ekonomi negara. Selain
itu, Kanada sebenarnya bergantung kepada pendatang buruh mahir untuk menyokong
perkembangan industri mereka, dan ini amatlah merugikan negara mereka. Sebagai
sebuah negara yang berteraskan perindustrian, permintaan yang tinggi terhadap
pendidikan vokasional di sekolah-sekolah
di Kanada telah wujud. Oleh itu, beberapa kumpulan yang terlibat dalam
bidang ini telah melobi untuk memastikan pendidikan vokasional di seluruh
negara adalah seragam. Walaupun keseragaman
itu dibuat hanya
untuk kepentingan industri dan komersil di Kanada, Akta
Perlembagaan Pendidikan mereka tidak membezakan antara
latihan dan pendidikan.
Penglibatan Persekutuan dalam pendidikan bermula dalam bidang
pertanian, yang merupakan satu tanggungjawab yang dikongsi bersama perlembagaan. Di bawah arahan Akta Pertanian, perlembagaan
negara memberikan kerajaan persekutuan pembiayaan
untuk menggalakkan pendidikan pertanian di negeri
masing-masing. Ini memberikan satu garis
panduan untuk Akta Pendidikan
Teknikal, oleh kerajaan persekutuan
untuk menerima pembiayaan bagi menggalakkan pendidikan teknikal. Walaupun
tidak ada peruntukan kuasa yang dikongsi
dalam bidang ini, kelemahan perindustrian Kanada semasa Perang Dunia I
menyediakan justifikasi yang praktikal untuk membolehkan mereka terus membangun. Selain itu, kerajaan persekutuan juga mempunyai kuasa perlembagaan untuk meluluskan undang-undang untuk memastikan "keamanan,
ketenteraman, dan kerajaan yang baik” di seluruh negara. Ini
adalah situasi yang pertama dalam bidang pendidikan di
mana pendidikan vokasional kerajaan persekutuan adalah
dibiayai bagi membolehkan kerajaan persekutuan terus berkhidmat dalam bidang
ini.
Tujuan asal pelobi pendidikan vokasional adalah untuk meningkatkan bilangan pekerja mahir di Kanada.
Walaubagaimanapun, promosi aspek kursus praktikal dalam industri tidak sedikitpun memajukan matlamat ini. Untuk terus hidup dalam dunia moden, Kanada perlu
memastikan bahawa pekerja muda
dilengkapi dengan kemahiran yang terbaik
dan yang terbaru. Adalah penting bahawa pengalaman praktikal perlu digabungkan dengan
pengetahuan teknologi. Walaupun sistem
penyediaan latihan telah berjalan dengan
baik, pendekatan latihan secara tradisional perlu diperkukuh bagi menggalakkan inovasi. Selain itu, latihan
vokasional perlu dipertingkatkan untuk
memenuhi keperluan moden. Pada akhir abad kesembilan belas, Kanada
telah melancarkan "Dasar Kebangsaan" tarif perlindungan ke dalam
dunia perindustrian. Dasar ini merupakan
satu dasar kebangsaan yang
baru. Sebagai kemajuan
teknologi yang telah berjaya menarik negara-negara yang jauh di dunia menjadi pernah lebih rapat dan membina
hubungan di antara satu sama lain, persediaan vokasional
menjadi semakin penting.
Dalam hal ini, pembangunan
perindustrian negara ini telah dihalang akibat kekurangan standard pendidikan
vokasional. Kanada memerlukan sistem yang akan memastikan bahawa orang muda, kedua-duanya lelaki dan
wanita, akan melihat pendidikan vokasional sebagai mencabar dan berbaloi, bukan hanya
keperluan untuk taraf hidup dan status kelas kedua.
Oleh itu, sekolah-sekolah tinggi di
Kanada boleh mengikuti
satu daripada tiga model pendidikan. Sepetimana di England, menjadi tradisi untuk menyediakan
anak-anak memasuki
sekolah yang pada asalnya dipanggil
Sekolah Bahasa Latin
dan kemudian ditukar kepada Sekolah
Bahasa. Sekolah ini menekankan
kurikulum klasik dan
memberikan keutamaan tinggi
kepada sukan, di bawah
bimbingan pengawasan gereja
Anglikan (Mangan, 1981). Manakala
Scotland, sebuah negara yang miskin tetapi memiliki
komitmen yang kuat untuk pendidikan,
telah membangunkan kurikulum yang lebih
umum untuk sekolah pelajar menengah (Hamilton, 1970). Sekolah
menengah Scotland menempatkan pelajar yang mampu dari semua kelas sosial, dan menyediakan pelajar ke matrikulasi dan universiti dan pelbagai usaha lain yang lebih praktikal.
Manakala, kursus biasa seperti matematik, perakaunan, kemahiran hidup, dan
pelbagai bidang kajian vokasional lain turut disediakan di sekolah menengah
Scotland. Model ketiga ialah pendidikan yang menentang akademi Inggeris secara lantang,
yang mendedahkan akar kelas pertengahan dan aspirasi mereka dengan membuang pendidikan kurikulum tradisional, klasik dan hanya menawarkan semata-mata kursus latihan
praktikal.
Walaubagaimanapun, Kanada mendapati sukar untuk
mengekalkan walau hanya dua jenis
sekolah menengah yang berbeza. Ini adalah di antara faktornya,
iaitu bilangan penduduk yang kecil,
dan tidak mencukupi bagi menampung jenis sekolah yang terbahagi kepada
pendidikan vokasional dan akademik. Selain itu, terdapat juga
masalah sosial yang
kurang permintaan terhadap pendidikan vokasional dan mempercayai mobiliti sosial pendidikan anak-anak untuk meningkatkan taraf hidup
mereka. Rakyat Kanada sering menuntut pendidikan menengah yang akan membuka pintu ke arah kehidupan yang
lebih baik pada masa hadapan. Mereka mahu anak-anak hanya mengambil Latin dan Yunani, bagi membenarkan anak-anak ke
peringkat pengajian di universiti, dan bukan hanya
perdagangan dan pertanian, yang akan menghadkan prospek mereka. Oleh itu, di Kanada sering membangunkan kolej institusi bukannya sekolah menengah vokasional. Maka, apabila sekolah tinggi telah ditubuhkan, ibu bapa sering memaksa pendidik menyediakan subjek akademik yang akan mendapat kemasukan ke universiti dan melahirkan graduan. Dengan tersedianya sokongan yang tinggi daripada kerajaan persekutuan, maka akan lebih lahirnya sekolah tinggi yang hanya berteraskan kemampuan akademik semata bagi melahirkan graduan Kanada. Maka, sekali lagi bidang perindustrian di Kanada akan terhalang perkembangannya.
perdagangan dan pertanian, yang akan menghadkan prospek mereka. Oleh itu, di Kanada sering membangunkan kolej institusi bukannya sekolah menengah vokasional. Maka, apabila sekolah tinggi telah ditubuhkan, ibu bapa sering memaksa pendidik menyediakan subjek akademik yang akan mendapat kemasukan ke universiti dan melahirkan graduan. Dengan tersedianya sokongan yang tinggi daripada kerajaan persekutuan, maka akan lebih lahirnya sekolah tinggi yang hanya berteraskan kemampuan akademik semata bagi melahirkan graduan Kanada. Maka, sekali lagi bidang perindustrian di Kanada akan terhalang perkembangannya.
Kritikan
Artikel
Kedudukan dan prestij yang
dilihat oleh pelajar dan institusi sekolah menengah bukanlah satu fenomena yang
baru. Beberapa perbahasan sentiasa wujud tentang peranan penilaian dalam
pendidikan peringkat menengah, tujuan, definisi, matlamat dan pelajar-pelajar
yang melibatkan diri, dan hujah-hujah ini akan berterusan mempertikaikan
kehadiran pendidikan latihan vokasional. Konsep kualiti adalah setua universiti
tertua dan kebimbangan perlu bagi mereka yang terlibat di semua peringkat
pendidikan peringkat menengah. Penulisan dan kajian ilmiah telah menjadi perlawanan
dalam pendidikan universiti sejak zaman purba, yang memainkan peranan penting
dalam era pendidikan akademik (Kerr, 1990; Pedersen, 1997). Perubahan utama
yang ditangani dalam kertas ini adalah bagaimana globalisasi ekonomi telah
mengubah pandangan kepada tujuan pendidikan peringkat menengah dan bagaimana ia
semakin dilihat sebagai instrumen untuk berkhidmat secara imperatif terhadap
ekonomi kerajaan dan industri, dan bagaimana trend dalam dasar peringkat menengah
dibentuk oleh kuasa seperti penswastaan dan awam. Wacana yang mewakili
pendidikan awam sebagai perusahaan komersial menimbulkan cabaran yang pernah
berlaku sebelum ini bagi pendidik dan sudah pasti sesuatu yang kontroversi.
Sejauh mana
pendidikan peringkat menengah di kedua negara ini akan menjadi lebih ekonomi
berorientasikan industri dan didorong oleh pasaran masih bergantung kepada
peraturan kerajaan dan perancangan negara mereka. Artikel yang dibincangkan
meninggalkan sedikit keraguan bahawa kerajaan wilayah Kanada telah membina pandangan
yang penting dalam ekonomi yang boleh diperolehi dari pelaburan awam dalam
pendidikan.
Walaubagaimanapun
di Kanada, terdapat dua jenis sekolak yang mengamalkan pendekatan yang berbeza,
iaitu sekolah berasaskan akademik, dan sekolah vokasional. Namun, mereka dapati
ianya sukar untuk mengekalkan dua jenis sekolah menengah yang berbeza.
Antara puncanya adalah kerana jumlah penduduk yang kecil terutamanya di kawasan luar bandar, dan hanya sekolah di
pusat negeri sahaja yang mampu menampung menyokong jumlah pelajar yang
mencukupi bagi kedua-dua jenis sekolah menengah ini. Selain
itu, terdapat juga masalah kepercayaan sosial masyarakat Kanada yang mana rata-rata
di antara mereka mengelak untuk menghantar anak ke sekolah menengah vokasional
ini kerana anggapan negatif terhadap pendidikan vokasional yang hanya untuk
mereka yang tidak berjaya. Masyarakat di Kanada sering
menuntut pendekatan pendidikan yang menuntut peluang kehidupan yang lebih cerah
di masa hadapan, dan pada anggapan mereka hanya pendidikan akademik yang akan
memberi peluang tersebut. Mereka mahu anak-anak mereka mengambil Latin dan Yunani, bagi membenarkan akses untuk ke universiti, dan bukan hanya simpan
kira (ilmu hisab) dan pertanian, yang
akan menghadkan peluang kerjaya anak-anak mereka.
Oleh itu, di kebanyakkan pusat pendidikan, hanya intitusi dan kolej yang berasaskan akademik dibangunkan, bukannya
sekolah menengah yang berasaskan vokasional ini. Apabila sesebuah sekolah menengah telah ditubuhkan,
ibu bapa meminta pihak sekolah menyediakan subjek akademik yang menyediakan
peluang kemasukan ke universiti bagi graduan. Matlamat
penubuhan sekolah yang bertujuan memenuhi permintaan masyarakat demi masa depan
generasi akan menawarkan mata pelajaran akademik atas
permintaan masyarakat selain mereka juga menerima belanjawan yang besar
daripada pihak kerajaan atas penubuhan sekolah menengah yang menyediakan
peluang pendidikan kepada generasi muda. Sehubungan itu,
di akhir abad ke-19 pihak
pentadbiran universiti di Kanada telah menukar kursus pengajian mereka dengan memperkenalkan kursus asas sains dan alam
sekitar. Begitu juga dengan institut perguruan yang mula
menawarkan kursus sains dengan tujuan mata pelajaran ini dapat diajar
oleh sekolah-sekolah menengah. Maka menjelang awal abad
ini, pihak pentadbiran pendidikan tinggi di Kanada telah mula menawarkan
kurikulum baru di sekolah menengah mereka yang masih menumpukan kepada
akademik, dengan sedikit pendekatan kepada subjek praktikal.
Dalam
tahun-tahun kebelakangan ini, kerajaan Kanada telah memperkenalkan mekanisme
kewangan, dasar dan perundangan yang telah nyata meningkatkan penglibatan
kerajaan dalam menetapkan keutamaan dan arahan institusi pendidikan vokasional
di peringkat menengah. Dalam banyak kes, campur tangan ini telah melibatkan
pendekatan dasar yang diselitkan dengan etos sektor swasta. Sebagai contoh,
dalam kedua-dua Ontario dan Alberta, sebahagian pembiayaan wilayah, walaupun
bahagian yang agak kecil, pemilihan pelajar ke sekolah-sekolah adalah
bergantung kepada prestasi dan selaras dengan kriteria yang dipilih (Eastman,
2003).
No comments:
Post a Comment