Sunday 16 December 2012

Revision & Critique Articles 2- Shahmila Ismail


The Development of Vocational Education in Canada
John E. Lyons ,Bikkar S. Randhawa & Neil A. Paulson
university of saskatchewan

Ringkasan Artikel
Pembangunan Pendidikan Teknik dan Vokasional
Disediakan Oleh :
Shahmila Binti Ismail ( MP101475 )

Sejak penubuhan sistem pendidikan vokasional di Kanada, segala pembiayaan adalah dibawah pengurusan pihak persekutuan. Akta Perlembagaan (1867) yang dibuat oleh pihak perlembagaan pendidikan wilayah yang bertanggungjawab tidak mentakrifkan pendidikan vokasional sebagai pendidikan yang wajib, namun pendidikan ini adalah di bawah perundangan eksklusif iaitu kuasa diberi kepada kerajaan persekutuan bagi mewajibkan pendidikan ini untuk mengatasi masalah pengangguran bagi membantu rakyat mendapatkan peluang kerjaya serta membentuk penempatan semula rakyat. Walaupun pembiayaan pendidikan ini adalah bergantung kepada pihak kerajaan persekutuan di setiap negeri di Kanada, namun setiap satu daripada kerajaan di dalam negara Kanada pada mulanya meneruskan program mereka yang tersendiri. Program persekutuan seperti Akta Penyelarasan Latihan Vokasional dan  Perjanjian Bantuan Sekolah Vokasional dibuat secara terperinci dalam merundingkan terma-terma perjanjian dengan kerjasama antara negeri dengan pihak kerajaan persekutuan Kanada. Walaubagaimanapun, dalam banyak kes dengan hanya sedikit rujukan dan tiada prosedur yang tertentu bagi pembentukan program pendidikan ini, maka setiap kerajaan dalam negara ini telah menghasilkan sistem yang berasingan dan berbeza dari segi latihan dan pensijilan. Walaupun sistem pendidikan ini telah berkembang sejak mula penubuhan mereka, kekurangan standard yang seragam bagi latihan dan pensijilan telah menjadikan sistem ini mustahil untuk diintegrasikan ke dalam satu sistem kebangsaan.

Pembangunan pendidikan vokasional di Kanada telah dihalang oleh beberapa faktor.  Kanada telah mewarisi daripada Britain satu tradisi pendidikan akademik yang bernilai namun ianya adalah tidak seragam di setiap kerajaan persekutuan wilayah mereka. Ini menjadikan pelancong yang datang ke negara mereka sukar memilih pendidikan kepada anak-anak untuk menerima nilai-nilai pendidikan yang tidak standard ini, sekaligus mengganggu perkembangan ekonomi negara. Selain itu, Kanada sebenarnya bergantung kepada pendatang buruh mahir untuk menyokong perkembangan industri mereka, dan ini amatlah merugikan negara mereka. Sebagai sebuah negara yang berteraskan perindustrian, permintaan yang tinggi terhadap pendidikan vokasional di sekolah-sekolah  di Kanada telah wujud. Oleh itu, beberapa kumpulan yang terlibat dalam bidang ini telah melobi untuk memastikan pendidikan vokasional di seluruh negara adalah seragam. Walaupun keseragaman itu dibuat hanya untuk kepentingan industri dan komersil di Kanada, Akta Perlembagaan Pendidikan mereka tidak membezakan antara latihan dan pendidikan.

Penglibatan Persekutuan dalam pendidikan bermula dalam bidang pertanian, yang merupakan satu  tanggungjawab yang dikongsi bersama perlembagaan. Di bawah arahan Akta Pertanian, perlembagaan negara memberikan kerajaan persekutuan pembiayaan untuk menggalakkan pendidikan pertanian di negeri masing-masing. Ini memberikan satu garis panduan untuk Akta Pendidikan Teknikal, oleh kerajaan persekutuan untuk menerima pembiayaan bagi menggalakkan pendidikan teknikal. Walaupun tidak ada peruntukan kuasa yang dikongsi dalam bidang ini, kelemahan perindustrian Kanada semasa Perang Dunia I menyediakan justifikasi yang praktikal untuk membolehkan mereka terus membangun. Selain itu, kerajaan persekutuan juga mempunyai kuasa perlembagaan untuk meluluskan undang-undang untuk memastikan "keamanan, ketenteraman, dan kerajaan yang baik” di seluruh negara. Ini adalah situasi yang pertama dalam bidang pendidikan di mana pendidikan vokasional kerajaan persekutuan adalah dibiayai bagi membolehkan kerajaan persekutuan terus berkhidmat dalam bidang ini.

Tujuan asal pelobi pendidikan vokasional adalah untuk meningkatkan bilangan pekerja mahir di Kanada. Walaubagaimanapun, promosi aspek kursus praktikal dalam industri tidak sedikitpun memajukan matlamat ini. Untuk terus hidup dalam dunia moden, Kanada perlu memastikan bahawa pekerja muda dilengkapi dengan kemahiran yang terbaik dan yang terbaru. Adalah penting bahawa pengalaman praktikal perlu digabungkan dengan pengetahuan teknologi. Walaupun sistem penyediaan latihan telah berjalan dengan baik, pendekatan latihan secara tradisional perlu diperkukuh bagi menggalakkan inovasi. Selain itu, latihan vokasional perlu dipertingkatkan untuk memenuhi keperluan moden. Pada akhir abad kesembilan belas, Kanada telah melancarkan "Dasar Kebangsaan" tarif perlindungan ke dalam dunia perindustrian. Dasar ini merupakan satu dasar kebangsaan yang baru. Sebagai kemajuan teknologi yang telah berjaya menarik negara-negara yang jauh di dunia menjadi pernah lebih rapat dan membina hubungan di antara satu sama lain, persediaan vokasional menjadi semakin penting.

Dalam hal ini, pembangunan perindustrian negara ini telah dihalang akibat kekurangan standard pendidikan vokasional. Kanada memerlukan sistem yang akan memastikan bahawa orang muda, kedua-duanya lelaki dan wanita, akan melihat pendidikan vokasional sebagai mencabar dan berbaloi, bukan hanya keperluan untuk taraf hidup dan status kelas kedua.

Oleh itu, sekolah-sekolah tinggi di Kanada boleh mengikuti satu daripada tiga model pendidikan. Sepetimana di England, menjadi tradisi untuk menyediakan anak-anak memasuki sekolah yang pada asalnya dipanggil Sekolah Bahasa Latin dan kemudian ditukar kepada Sekolah Bahasa. Sekolah ini menekankan kurikulum klasik dan memberikan keutamaan tinggi kepada sukan, di bawah bimbingan pengawasan gereja Anglikan (Mangan, 1981). Manakala Scotland, sebuah negara yang miskin tetapi memiliki komitmen yang kuat untuk pendidikan, telah membangunkan kurikulum yang lebih umum untuk sekolah pelajar menengah (Hamilton, 1970). Sekolah menengah Scotland menempatkan pelajar yang mampu dari semua kelas sosial, dan menyediakan pelajar ke matrikulasi dan universiti dan pelbagai usaha lain yang lebih praktikal. Manakala, kursus biasa seperti matematik, perakaunan, kemahiran hidup, dan pelbagai bidang kajian vokasional lain turut disediakan di sekolah menengah Scotland. Model ketiga ialah pendidikan yang menentang akademi Inggeris secara lantang, yang mendedahkan akar kelas pertengahan dan aspirasi mereka dengan membuang pendidikan kurikulum tradisional, klasik dan hanya menawarkan semata-mata kursus latihan praktikal.
           
Walaubagaimanapun, Kanada mendapati sukar untuk mengekalkan walau hanya dua jenis sekolah menengah yang berbeza. Ini adalah di antara faktornya, iaitu bilangan penduduk yang kecil, dan tidak mencukupi bagi menampung jenis sekolah yang terbahagi kepada pendidikan vokasional dan akademik. Selain itu, terdapat juga masalah sosial yang kurang permintaan terhadap pendidikan vokasional dan mempercayai mobiliti sosial pendidikan anak-anak untuk meningkatkan taraf hidup mereka. Rakyat Kanada sering menuntut pendidikan menengah yang akan membuka pintu ke arah kehidupan yang lebih baik pada masa hadapan. Mereka mahu anak-anak hanya mengambil Latin dan Yunani, bagi membenarkan anak-anak ke peringkat pengajian di universiti, dan bukan hanya
perdagangan dan pertanian, yang akan menghadkan prospek mereka. Oleh itu, di Kanada sering membangunkan kolej institusi bukannya sekolah menengah vokasional. Maka, apabila sekolah tinggi telah ditubuhkan, ibu bapa sering memaksa pendidik menyediakan subjek akademik yang akan mendapat kemasukan ke universiti dan melahirkan graduan. Dengan tersedianya sokongan yang tinggi daripada kerajaan persekutuan, maka akan lebih lahirnya sekolah tinggi yang hanya berteraskan kemampuan akademik semata bagi melahirkan graduan Kanada. Maka, sekali lagi bidang perindustrian di Kanada akan terhalang perkembangannya.


Kritikan Artikel

Kedudukan dan prestij yang dilihat oleh pelajar dan institusi sekolah menengah bukanlah satu fenomena yang baru. Beberapa perbahasan sentiasa wujud tentang peranan penilaian dalam pendidikan peringkat menengah, tujuan, definisi, matlamat dan pelajar-pelajar yang melibatkan diri, dan hujah-hujah ini akan berterusan mempertikaikan kehadiran pendidikan latihan vokasional. Konsep kualiti adalah setua universiti tertua dan kebimbangan perlu bagi mereka yang terlibat di semua peringkat pendidikan peringkat menengah. Penulisan dan kajian ilmiah telah menjadi perlawanan dalam pendidikan universiti sejak zaman purba, yang memainkan peranan penting dalam era pendidikan akademik (Kerr, 1990; Pedersen, 1997). Perubahan utama yang ditangani dalam kertas ini adalah bagaimana globalisasi ekonomi telah mengubah pandangan kepada tujuan pendidikan peringkat menengah dan bagaimana ia semakin dilihat sebagai instrumen untuk berkhidmat secara imperatif terhadap ekonomi kerajaan dan industri, dan bagaimana trend dalam dasar peringkat menengah dibentuk oleh kuasa seperti penswastaan ​​dan awam. Wacana yang mewakili pendidikan awam sebagai perusahaan komersial menimbulkan cabaran yang pernah berlaku sebelum ini bagi pendidik dan sudah pasti sesuatu yang kontroversi.

Sejauh mana pendidikan peringkat menengah di kedua negara ini akan menjadi lebih ekonomi berorientasikan industri dan didorong oleh pasaran masih bergantung kepada peraturan kerajaan dan perancangan negara mereka. Artikel yang dibincangkan meninggalkan sedikit keraguan bahawa kerajaan wilayah Kanada telah membina pandangan yang penting dalam ekonomi yang boleh diperolehi dari pelaburan awam dalam pendidikan.

Walaubagaimanapun di Kanada, terdapat dua jenis sekolak yang mengamalkan pendekatan yang berbeza, iaitu sekolah berasaskan akademik, dan sekolah vokasional. Namun, mereka dapati ianya sukar untuk mengekalkan dua jenis sekolah menengah yang berbeza. Antara puncanya adalah kerana jumlah penduduk yang kecil terutamanya di kawasan luar bandar, dan hanya sekolah di pusat negeri sahaja yang mampu menampung menyokong jumlah pelajar yang mencukupi bagi kedua-dua jenis sekolah menengah ini. Selain itu, terdapat juga masalah kepercayaan sosial masyarakat Kanada yang mana rata-rata di antara mereka mengelak untuk menghantar anak ke sekolah menengah vokasional ini kerana anggapan negatif terhadap pendidikan vokasional yang hanya untuk mereka yang tidak berjaya. Masyarakat di Kanada sering menuntut pendekatan pendidikan yang menuntut peluang kehidupan yang lebih cerah di masa hadapan, dan pada anggapan mereka hanya pendidikan akademik yang akan memberi peluang tersebut. Mereka mahu anak-anak mereka mengambil Latin dan Yunani, bagi membenarkan akses untuk ke universiti, dan bukan hanya simpan kira (ilmu hisab) dan pertanian, yang akan menghadkan peluang kerjaya anak-anak mereka.

Oleh itu, di kebanyakkan pusat pendidikan, hanya intitusi dan kolej yang berasaskan akademik dibangunkan, bukannya sekolah menengah yang berasaskan vokasional ini.  Apabila sesebuah sekolah menengah telah ditubuhkan, ibu bapa meminta pihak sekolah menyediakan subjek akademik yang menyediakan peluang kemasukan ke universiti bagi graduan. Matlamat penubuhan sekolah yang bertujuan memenuhi permintaan masyarakat demi masa depan generasi akan menawarkan mata pelajaran akademik atas permintaan masyarakat selain mereka juga menerima belanjawan yang besar daripada pihak kerajaan atas penubuhan sekolah menengah yang menyediakan peluang pendidikan kepada generasi muda. Sehubungan itu, di akhir abad ke-19 pihak pentadbiran universiti di Kanada telah menukar kursus pengajian mereka dengan memperkenalkan kursus asas sains dan alam sekitar. Begitu juga dengan institut perguruan yang mula menawarkan kursus sains dengan tujuan mata pelajaran ini dapat diajar oleh sekolah-sekolah menengah. Maka menjelang awal abad ini, pihak pentadbiran pendidikan tinggi di Kanada telah mula menawarkan kurikulum baru di sekolah menengah mereka yang masih menumpukan kepada akademik, dengan sedikit pendekatan kepada subjek praktikal.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, kerajaan Kanada telah memperkenalkan mekanisme kewangan, dasar dan perundangan yang telah nyata meningkatkan penglibatan kerajaan dalam menetapkan keutamaan dan arahan institusi pendidikan vokasional di peringkat menengah. Dalam banyak kes, campur tangan ini telah melibatkan pendekatan dasar yang diselitkan dengan etos sektor swasta. Sebagai contoh, dalam kedua-dua Ontario dan Alberta, sebahagian pembiayaan wilayah, walaupun bahagian yang agak kecil, pemilihan pelajar ke sekolah-sekolah adalah bergantung kepada prestasi dan selaras dengan kriteria yang dipilih (Eastman, 2003).

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...