Ulasan
Artikel 1
Oleh :
Maslinda
binti Mat Daros
MP101396
Universiti Teknologi Malaysia
Tajuk Artikel : Globalization and Technical and
Vocational Education in
Africa:
Challenges and Opportunities Implications
of Globalization of Curriculum Design Technical and Vocational Education
Penulis : Gabriel S. Konayuma
Pengenalan
Globalisasi digambarkan sebagai
perubahan dalam sistem ekonomi. Ia juga
dijanakan oleh perubahan kemudahan informasi,
pusingan modal, penghijrahan manusia, buruh, barangan dan perkhidmatan
merentas antarabangsa. Di Afrika berlaku pertembungan keperluan peningkatan
kemahiran untuk membasmi kemiskinan dan kemahiran untuk persaingan global.
Negara Afrika juga menghadapi cabaran globalisasi yang memberi kesan penting
dan implikasi terhadap perlaksanaan
pendidikan teknik dan vokasional. Cabaran-cabaran ini termasuklah
rekabentuk kurikulum, kaedah latihan, inovasi dalam pedagogi dan penggunaan
sumber .
Informasi Latar
Belakang Afrika
Persekitaran ekonomi baru di benua
Afrika berlaku apabila berlakunya perubahan polisi dan politik. Perubahan
politik juga membuka peluang ekonomi yang lebih baik. Kebanjiran konsep
kebebasan dan pengswastaan telah merebak ke seluruh benua.
Secara geografi, Afrika merupakan
benua kedua besar di dunia dan meliputi 20% luas tanah dengan keluasan 30 367
kilometer persegi. Afrika juga merupakan penyimpan mineral terbesar dunia di
mana petroleum, bauksit, uranium, kuprum, fosforus, besi, mangan, kromium,
kobal, platinum dan titanium.
Merupakan pengeluar terbesar
petroleum dan gas di dunia. Berlian dan emas juga dikeluarkan di sini.
Rekabentuk Kurikulum
Pendidikan Teknik dan Vokasional di Zambia
Rekabentuk Kurikulum Pendidikan
Teknik dan Vokasional di Zambia dilaksanakan menggunakan campuran
jurulatih pendidikan teknik dan
vokasional, pegawai industri, pegawai
professional dari Jabatan Pendidikan Teknikal, Vokasional dan Keusahawanan dan
juga kementerian kerajaan. Kurikulum dibrntuk berdasarkan untuk berbagai
program meliputi bidang pembinaan, fesyen dan jahitan, teknologi informasi dan
komunikasi, kerja kayu, hospitaliti dan pelancongan serta banyak lagi bidang.
Bila berlakunya perubahan dan kehendak baru, kurikulum akan diubah dan dibina
beasaskan latihan yang diperlukan. TEVETA akan menguruskan rekabentuk kurikulum
dan memantau proses dengan menyelia pasukan yang membangunkan kurikulum dan
memberi bimbingan. Kurikulum dibina berdasarkan profil pekerjaan untuk berbagai
tahap latihan kemahiran yang kemudiannya digunakan juga untuk membangunkan kurikulum dengan hasil seperti pelatih yang
dikehendaki di akhir program.
DACUM (Develop a Curriculum) dan
SCID (Systematic Curricula Instructional Design) digunakan bersama untuk
membangunkan kurikulum. Kurikulum juga dibina dalam dua peringkat iaitu
kebangsaan dan tempatan. Kurikulum kebangsaan digunakan oleh pelatih dari
seluruh wilayah di Zambia manakala kurikulum tempatan digunakan di komuniti
masing-masing untuk memenuhi latihan yang diperlukan.
Untuk kurikulum kebangsaan mereka berusaha
untuk memastikan visi kebangsaan dan pelan tidak dikorporatkan. Ini untuk
memastikan sektor ekonomi yang utama seperti perlombongan, pertanian dan
pelancongan diselia secara kerap. Walaupun kurikulum kebangsaan dibina oleh
TEVETA, institusi pendidikan teknik dan vokasional juga menggunakan kurikulum
kebangsaan yang dibina di United Kingdom. Tetapi beberapa bantahan dibuat
apabila program tempatan yang ditawarkan menekankan r pasaran di Ambia. Ini
menunjukkan rakyat Zambia lebih tertarik kepada program luar tanpa melihat
keperluan negara mereka. Termasuklah institusi yang menawarkan program-program
yang tidak melihat samada pelatih-pelatih yang
tamat
pengajian akan dapat bekerja atau pun tidak. Jelas terbukti program-program
luar tidak memenuhi keperluan rakyatdan negara Afrika.
Implikasi Globalisasi
kepada Pendidikan Teknik dan Vokasional
Impikasi-implikasi globalisasi dalam
pendidikan teknik dan vokasional :
1) Penggabungan
subjek
Kemahiran baru seperti keusahawanan,
kemahiran komukasi dan pengurusan mesti
disuntik
ke dalam kurikulum pendidikan teknik dan voksional. Ini untuk memastikan
pelatih yang telah tamat mengikuti program dapat masuk ke pasaran kerja dengan
kemahiran yang lebih dari kemahiran pekerjaan itu sendiri. Jika mereka tidak mahu
bekerja di industri, sekurang-kurangnya mereka mempunyai kemahiran untuk
membuka perniagaan sendiri.
2) Globalisasi
memerlukan kemahiran tinggi dalam pendidikan teknik dan vokasional untuk
pelatih. Ini untuk memastikan kemahiran tidak tertumpu kepada kemahiran
tradisional sahaja tetapi juga harus membangunkan kemahiran tahap tinggi untuk
persaingan ekonomi global.
3) Rekabentuk
kurikulum pendidikan teknik dan vokasional mesti fleksibel. Pelatih yang
berlainan latar belakang dari segi sosial, ekonomi, teknologi, pengetahuan dan
kemahiran mesti diambil kira semasa membangunkan kurikulum. Rekabentuk
kurikulum pendidikan teknik dan vokasional juga harus menekankan kepada
pengiktirafan pembelajaran tersebut dan memastikan pelatih tidak mengambil
subjek atau modul di mana pengetahuan atau kemahiran yang telah dicapi.
4) Isu
semasa seperti HIV dan Aids, jantina, kurang upaya dan persekitaran mesti
diambilkira sebagai sebahagian daripada rekabentuk kurikulum pendidikan teknik
dan vokasional .
5) Menangani
masalah lambakan produk murah di Afrika. Cabaran yang perlu dihadapi oleh
tenaga mahir di Afrika, contohnya tukang kayu, di mana mereka harus bersaing
dengan perabut plastik yang jauh lebih murah. oleh sebab itu pembangunan
kurikulum pendidikan teknik dan vokasional mesti menitik beratkan pengurusan
perniagaan, peluang perniagaan dan strategi pemasaran untuk terus kekal dalam
persaingan pasaran global.
Cadangan / komen /
pendapat
1) Kerajaan
dan Pembangun kurikulum
-
Setiap kerajaan dan pembangun kurikulum
seharusnya memerhati kekayaan sumber di negaranya. Contohnya, Afrika telah
dikenali sebagai negara pengeluar petroleum dan gas, sepatutnya pendidikan
teknik dan vokasional di negara itu membangunkan kurikulum yang bersesuaian
seperti subjek “oil and gas”.
-
Dana untuk membangunkan pendidikan
teknik dan vokasional perlu dipertingkatkan kerana bidang teknik dan vokasional
mampu memberi saingan kepada bidang-bidang lain.
-
Kurikulum lama perlu dikaji dan dinilai
semula supaya lebih relevan dengan kehendak pasaran semasa
2) Pemberi
Latihan
-
Mestilah mempunyai hubungan yang kuat
dan baik dengan industri
3) Rakan
kongsi
-
Rakan kongsi perlu untuk member dana dan
cadangan untuk pendidikan teknik dan vokasional.
Cabaran Globalisasi di
Malaysia
Malaysia telah keluar dari “title” negara membangun. Ini adalah kerana pembangunan
Teknik
dan Vokasional telah berjaya melahirkan tenaga kerja mahir di kalangan rakyat.
Banyak institusi kemahiran di Malaysia telah membangun menjadi institusi yang
mengeluarkan ramai tenaga mahir. Tenaga mahir ini pula dikeluarkan melalui
pembangunan kurikulum pendidikan teknik dan vokasional.
Melalui 5 Koridor Malaysia, kerajaan
telah memperuntukan senarai pekerjaan mengikut sumber yang terdapat di setiap
koridor. Dan apabila kita lihat penubuhan Kolej Vokasional, senarai kursus yang
ditawarkan juga sesuai dengan peluang pekerjaan yang ditawarkan di koridor
Malaysia.
Kurikulum pendidikan teknik dan
vokasional yang dibangunkan di Malaysia sekarang di harap dapat menjadikan
Malaysia negara yang mampu menangani cabaran globalisasi dunia.
Rumusan
Apabila dibandingkan sistem
pendidikan teknik dan vokasional Afrika dan Malaysia, Nampak jauh perbezaan di
mana kurikulum yang dibangunkan di Malaysia lebih baik dan lebih menjurus
kepada keperluan dan sumber yang ada di Malaysia. Jadi bolehlah dirumuskan
bahawa rekabentuk kurikulum juga perlu melihat keperluan semasa negara dan
dunia global, juga perlu melihat
keperluan dan kehendak rakyat serta sumber yang ada di sesebuah negara.
No comments:
Post a Comment