ULASAN ARTIKEL 1
Key Reforms in Revitalising Technical and Vocational Education and Training (TVET) in Malaysia oleh Dr. Pang Chau Leong, Department of Skills Development, Ministry of Human Resources, Malaysia
Malaysia telah
melaksanakan pelbagai inisiatif untuk melonjakkan negara ke arah matlamat
menjadi berpendapatan tinggi dan ekonomi maju menjelang 2020. Namun begitu,
kurang persediaan modal insan berkemahiran tinggi telah menghalang usaha negara
ke arah mencapai negara ber ekonomi berpendapatan tinggi. Dalam konteks ini,
Pendidikan Teknik dan Vokasional dan Latihan (TVET) memainkan peranan penting
dalam menyediakan tenaga kerja mahir yang diperlukan untuk transformasi ekonomi
negara.
Merujuk artikel
ini, bagi mencapai usaha dan matlamat yang dihasratkan, satu pendekatan
bersepadu yang melibatkan program transformasi kerajaan dan ekonomi harus
dilaksanakan dengan mempergiat
pembangunan sumber manusia untuk menghasilkan tenaga kerja yang lengkap
untuk menghadapi pasaran global yang berdaya saing. Sejarah telah menunjukkan
bahawa, pendidikan teknik dan vokasional di Malaysia telah melalui transformasi
pendidikan yang amat ketara sejak diperkenalkan lewat tahun 1890 apabila
sekolah perdagangan ditubuhkan untuk belia tempatan yang bekerja sebagai
mekanik di stesen keretapi tempatan. Namun
begitu, sistem pendidikan ini masih banyak lagi kekurangannya dan perlu
diperbaiki memandangkan ia perlu disesuaikan dengan tansformasi yang berlaku
dalam sistem pembangunan negara iaitu Transformasi Ekonomi Malaysia. Empat
teras utama ke arah mentransformasikan Malaysia ke arah negara berpendapatan
tinggi adalah Model Ekonomi Baru (MEB), Program Transformasi Kerajaan (GTP),
Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10),
2011-2015.
Sehubungan itu,
sistem PTV di Malaysia telah dibangkitkan dengan pelbagai isu dan beberapa
cabaran utama iaitu persepsi miskin dan pengiktirafan TVET sebagai pilihan
utama; kepelbagaian peruntukan, pensijilan, standard dan kurikulum; pemantauan
dan penilaian yang lemah; kekurangan dalam kecekapan dan kualiti, Permintaan
dan bekalan sumber manusia yang tidak sepadan, isu status pendidikan vokasional
serta penyertaan kumpulan etnik yang tidak homogen. (Pang, 2011 dan Zuraidah, 2008)
Berdasarkan
isu-isu ini, maka jelaslah bahawa PTV di Malaysia masih banyak kekurangannya.
Jika dilihat daripada isu pertama, PTV di Malaysia sering disalah anggap
sebagai pendidikan untuk individu yang kurang kelayakan akademik. Keadaan ini
dikukuhkan lagi dengan persepsi majikan majikan yang kurang mengiktiraf dan
memandang rendah kriteria pensijilan yang dikeluarkan. Ini turut diakui oleh Zuraidah
(2008) dalam artikel yang bertajuk TVET
in Malaysia pula, di mana Chin (1994) berpendapat pendidikan vokasional
lebih bersifat akademik. Collins, (1979) dan Feiberg (1990) pula menyatakan
bahawa pendidikan di Malaysia mengalami nasib yang sama dengen sesetengah
negara lain apabila PTV dianggap untuk pelajar yang tidak mahir dalam akademik.
Selain itu,
peruntukan PTV di Malaysia dilaksanakan oleh kementerian dan agensi swasta yang
berbeza menyebabkan kepelbagaian tahap pensijilan, standard dan kurikulum.
Keadaan ini telah mewujudkan ketidak seragaman latihan dan kelayakan,
keberkesanan kos, jaminan kualiti, pengiktirafan pembelajaran terdahulu, dan
pendidikan lanjutan graduan TVET. Struktur tadbir urus masih kekurangan
penyelarasan yang berkesan, berkongsi sumber, dan artikulasi dalam keseluruhan
sistem menyebabkan permintaan terhadap bekalan sumber manusia dan tenaga tidak
apat menepati kehendak pasaran dan industri. Walaupun pada asasnya kerangka PTV ini direkabentuk
untuk memenuhi permintaan pasaran buruh, namun ia masih kurang diberi penekanan
untuk dipadankan antara sistem latihan dengan bidang kerja yang diperlukan. Seharusnya,
pihak institusi perlu melihat maklum balas industri terhadap kualiti latihan
daripada pelatih yang dibekalkan bagi melihat kekurangan dan memperbaiki kurikulum
dan pakej latihan yang dibekalkan. Jika dilihat peruntukan PTV di Malaysia,
sebahagian besarnya tertumpu kepada tahap kelayakan Sijil Kemahiran Malaysia
Tahap 1 dan 2. Hal ini menyebabkan Malaysia masih kekurangan pelatih atau
tenaga kerja berkemahiran tinggi. Struktur dana PTV yang tinggi menyebabkan
struktur dana tidak dapat menampung kualiti dan prestasi pembekal TVET bagi
melahirkan pelatih ke arah tahap kelayakan kemahiran yang lebih tinggi. Selain
itu, penyertaan PTV turut mengalami masalah etnik tidak ramai kaum atau etnik
yang pelbagai dalam bidang PTV menunjukkan bahawa sistem ini tidak saksama.
Bagi mengatasi masalah ini, seharusnya ada kuota diberikan agar penglibatan
setiap etnik dalam PTV lebih saksama.
Bagi memperbaiki
sistem PTV ini, penulis telah menyatakan bahawa profil dan penerimaan PTV perlu
ditingkatkan; rangka kerja dan struktur PTV perlu dirasionalisasi; dan peruntukan
latihan kemahiran oleh pihak swasta perlu dinilai semula. Dalam hal ini,
penjenamaan semula PTV telah dilancarkan oleh PM Malaysia di bawah Program
Transformasi Ekonomi untuk menjadikan PTV sebagai pilihan utama, lebih menarik bagi pelajar lepasan sekolah dan
juga pekerja. Dalam kempen yang lain pula, Timbalan Perdana Menteri telah menekankan
prospek kerjaya dan kelebihan kelayakan PTV dalam usaha untuk mengangkat stigma
masyarakat terhadap PTV dengan menyediakan maklumat dan mewujudkan kesedaran
mengenai peluang pendidikan dan kerjaya dalam bidang PTV. Dalam hal ini, kepelbagaian
penglibatan kementerian dan agensi dalam sektor PTV telah menyebabkan tahap
pensijilan, kualiti dan sistem latihan yang dibekalkan tidak selaras. Struktur
PTV yang dirangka untuk pelajar yang kurang kelayakan akademik menyebabkan
mereka tidak dapat menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi.
Seharusnya, PTV dirangka agar ia lebih fleksibel dari aspek pembangunan
kurikulum, prestasi, perancangan peruntukan dan peruntukan dana yang sesuai
dengan semua corak masyarakat tanpa mengira kelayakan akademik mereka dalam
usaha melahirkan tenaga kerja yang berkemahiran dan mempunyai tahap IQ yang
tinggi. Dengan kewujudan pelbagai institusi yang semakin dinaiktaraf seperti
Kolej Vokasional, Kolej Teknikal dan sebagainya, penstrukturan kerangka ini
juga harus mengambil kira latihan untuk tenaga pengajar seperti guru agar ia
lebih mudah dan setara dilaksanakan serta sepadan dengan kehendak pasaran.
Pembangunan dan penstrukturan sistem PTV juga seharusnya lebih dekat dan
harmoni dengan industri dari aspek sistem latihan dan reformasi kawalselia, persediaan
meningkatkan pembiayaan berasaskan permintaan; menjalankan kempen kesedaran;
menjelaskan laluan profesional; meningkatkan bilangan tenaga pengajar yang
berkelayakan dan membantu pembekal dalam menarik pelajar asing. Dalam hal ini,
satu unit perhubungan perlu ditubuhkan bagi membimbing pembangunan PTV dalam
setiap lapangan dan mengkaji semula peraturan-peraturan dan prosedur yang
berkaitan dalam uasaha menaiktaraf sistem PTV bukan sahaja di Malaysia malah di
peringkat antarabangsa.
Kesimpulannya,
sistem PTV memerlukan transformasi bagi meningkatkan kualiti, kecekapan dan
prestasi dalam usaha melengkapkan tenaga kerja industri di negara ini agar
mereka menjadi sumber negara yang berprestasi, berkemahiran, berpengetahuan dan
mampu menjana ekonomi negara melalui industri dan PTV di samping menjadi
pemangkin pembangunan negara.
RUJUKAN
Pang Chau
Leong. (2011) Key Reforms in Revitalising
Technical and Vocational Education and Training (TVET) in Malaysia. Department
of Skills Development, Ministry of Human Resources, Malaysia
As salam. Mohon guna cara2 ulas artikel utk assignment saya. Terima kasih :)
ReplyDelete