ULASAN
ARTIKEL 2
Globalisation
and TVET in Africa: Challenges and Opportunities, Implications of Globalisation
for TVET Curriculum Design by Gabriel S.
Konayuma. 2007.
Artikel yang ditulis oleh
Gabriel S. Konayuma bertajuk “Implications
of Globalisation for PTV Curriculum Design” mengulas tentang cabaran
globalisasi yang memberi implikasi atau kesan terhadap reka bentuk dan
penyampaian kurikulum Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (PTV)
khususnya di negara-negara Afrika. Dalam artikel ini, fokus utama adalah
implikasi globalisasi terhadap reka bentuk kurikulum dan metodologi latihan PTV
dengan mengambil contoh reka bentuk kurikulum PTV di Zambia dan negara-negara
di wilayahnya. Kurikulum ini dibentuk untuk membangunkan bidang latihan sebagai
sumber pendapatan dan meningkatkan kemahiran dalam program-program seperti
pembinaan, rekaan dan jahitan, teknologi maklumat dan komunikasi, pertukangan
kayu dan perabot, hospitaliti dan pelancongan.
Merujuk artikel ini, globalisasi
bermaksud pertumbuhan pesat yang meningkatkan pergerakan barang, perkhidmatan,
kewangan, informasi serta penyebaran demokrasi dan perjanjian terhadap
persekitaran dan standard kehendak manusia. (Regan, 2002:224). Globalisasi juga
didefinisikan sebagai peningkatan perhubungan manusia dan tempat hasil daripada
kemajuan pengangkutan, komunikasi dan teknologi maklumat yang menyebabkan
penumpuan ke atas politik, ekonomi dan budaya. Dalam hal ini, globalisasi
banyak memberi implikasi secara langsung dan tidak langsung dalam reka bentuk
kurikulum PTV. Globalisasi seharusnya direka bentuk agar lebih fleksibel
mengikut masa dan situasi dan disesuaikan mengikut corak masyarakat sesebuah
Negara dan selari dengan perkembangan bidang teknologi maklumat dan komunikasi
(ICT), isu-isu sampingan globalisasi
seperti penyakit berjangkit; HIV dan AIDS, isu jantina, ketidakupayaan atau
kecacatan dan alam sekitar serta isu ketidaksamaan gender.
Merujuk artikel ini, implikasi dan
kesan globalisasi di Afrika difokuskan kepada kepada reka bentuk kurikulum PTV
di Zambia. Secara umum implikasi globalisasi yang dinyatakan mempunyai
persamaan dengan negara-negara lain di dunia. Dalam konteks PTV di Malaysia,
implikasi globalisasi telah mempengaruhi perkembangan dan perlaksanaan
kurikulum PTV. Impak
globalisasi merupakan antara faktor utama yang menentukan perubahan corak
pendidikan di Malaysia. Kebaikan dan keburukan globalisasi ke atas corak
pendidikan bergantung kepada penerimaan individu, masyarakat dan negara. Dalam
konteks pendidikan khususnya PTV, impak globalisasi dapat dilihat dalam
pelbagai aspek seperti perkembangan bidang sains dan teknologi, sosial,
kemajuan ekonomi, dasar pendidikan terbuka dan sebagainya.
Pengstrukturan semula kurikulum PTV menerusi Pelan
Transformasi Pendidikan Vokasional yang akan dikuatkuasakan pada tahun 2013
dilihat tepat pada masanya bagi mengangkat martabat pendidikan teknikal dan
vokasional sebagai aliran pendidikan pilihan selaras dengan perkembangan
global. Kemajuan pesat dalam sektor industri negara yang rancak sekarang pasti
akan mengalami gangguan sekiranya tenaga mahir secukupnya tidak dapat
disediakan. Untuk itu, kualiti kurikulum perlu dipertingkatkan dan disesuaikan
dengan keperluan industri. Justeru dalam konteks ini, transformasi PTV akan
membabitkan dua aspek penting iaitu Pendidikan Asas Vokasional (PAV) dan Kolej
Vokasional (KV) sebagai laluan dalam usaha mencapai matlamat berkenaan.
Kurikulum ini akan merujuk kepada Piawaian Kemahiran Guna Tenaga Kebangsaan
(NOSS), Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) dan lain-lain bentuk persijilan yang
diiktiraf pihak industri. Selain itu, penglibatan sektor swasta (industri)
turut dipelawa bagi menjayakan transformasi ini dengan memberi pendedahan dan
maklumat secara langsung berkaitan industri semasa kepada pelajar. Sektor ini
juga digalakkan untuk membangunkan institusi vokasional berdasarkan kurikulum
yang dipersetujui bagi menampung pelajar berpotensi tajaan kementerian.
PTV dalam era globalisasi dan k-ekonomi perlu berubah
selari dengan keperluan era yang dibantu kecanggihan teknologi kerana ia adalah
gabungan pendidikan dan latihan. PTV perlu memasuki arus perdana agar dapat
melahirkan tenaga kerja mahir yang mempunyai kemahiran sosial, pembelajaran,
pengurusan dan keusahawanan seperti sistem pendidikan lain.
Dalam hal ini, perkembangan reka bentuk kurikulum PTV
kesan daripada implikasi globalisasi yang berlaku di Zambia seperti yang
dinyatakan penulis tidak banyak bezanya dengan konteks PTV di Malaysia.
Perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi mewujudkan dunia tanpa batasan
dan selari dengan kepesatan teknologi ini. Perkembangan ekonomi dunia juga memerlukan
tenaga kerja yang mempunyai kemahiran tinggi dan dapat bersaing dengan kehendak
pasaran global. Kurikulum yang dibentuk harus memfokus kepada keperluan dan sumber
tempatan yang bersesuaian dengan kehendak pasaran. Perkembangan sistem sosial
dalam masyarakat memerlukan kurikulum yang berupaya melahirkan modal insan yang
berkemahiran tinggi, berketrampilan dan mempunyai sahsiah terpuji. Kemahiran
generik seperti kemahiran berkomunikasi, kepemimpinan, penyelesaian masalah,
kerjasama kumpulan serta nilai-nilai murni perlu diselitkan dalam setiap
kurikulum yang dibentuk. Kurikulum PTV memerlukan anjakan paradigma yang boleh
mengubah landskap pendidikan negara untuk mengarusperdanakan pendidikan
teknikal dan vokasional serta mengubah komposisi modal insan daripada
berorientasikan lepasan akademik kepada lepasan aliran vokasional sejajar
dengan amalan di negara maju.
Beberapa strategi dan cadangan bagi memperbaiki kesan
globalisasi ini adalah seperti menjalankan usaha sama antara pembuat dasar dan
kerajaan. Dalam hal ini, kerajaan harus memperkenalkan skim pembiayaan yang
mampan bagi pembangunan ekonomi PTV dan meningkatkan pembiayaan kepada sektor
ini. Modal dan pembiayaan yang mencukupi dapat membantu usaha para graduasi PTV
untuk mengusahakan sendiri skim latihan mereka. Di samping itu, penyelidikan
dan pembangunan dalam sektor PTV perlu dilaksanakan bagi menghadapi kesan globalisasi, di samping
melaksanakan pemantauan untuk menilai sistem PTV bagi menjamin, kualiti, dan kesesuaiannya
dengan kehendak pasaran. Selain itu, kemahiran generik dalam kurikulum perlu
digabungjalinkan dalam melahirkan graduan atau pelatih yang mampu menghadapi
kesan globalisasi. Mereka perlu dilatih untuk mengumpul, menganalisis dan
menyusun maklumat; menyampaikan idea dan maklumat; merancang dan menganjurkan
aktiviti-aktiviti; bekerja dengan orang lain sebagai satu pasukan, menggunakan
idea dan teknik matematik bagi menyelesaikan masalah yang berkaitan serta mampu
menggunakan teknologi yang sesuai dengan transformasi dan pembangunan teknologi
maklumat. (Bhuwanee, 20005:1) Rangkaian kerjasama yang erat antara majikan dan
industri
amat perlu dalam
aspek penyediaan skim latihan. Selain itu, skim latihan yang diwujudkan perlu
bersesuaian dengan isu-isu seperti
keusahawanan, HIV & AIDS, jantina ke dalam program latihan dan aktiviti
agar ia dapat dijadikan penanda aras terhadap amalan terbaik dalam TVET
nasional, di Afrika dan luar Afrika.
Kesimpulannya, globalisasi memberi implikasi dalam pelaksanaan dasar
pendidikan dan kurikulum PTV di kebanyakan negara, termasuklah Malaysia dan
Afrika. Tidak kira di mana pun, pelaksanaan dasar dan kurikulum PTV seharusnya
dibentuk untuk memberi akses, ekuiti dan pendidikan yang berkualiti kepada
pelajar yang mempunyai kecenderungan, kebolehan, minat dan bakat dalam bidang
teknikal, vokasional dan kemahiran secara fleksibel tanpa mengambil kira corak
masyarakat agar mereka mampu menghadapi imlikasi globalisasi.
RUJUKAN
Gabriel S.
Konayuma. 2007. Globalisation and TVET in Africa: Challenges and Opportunities,
Implications of Globalisation for TVET Curriculum Design. Commonwealth Association Of polytechnics In Africa Conference
No comments:
Post a Comment