Tajuk jurnal: A
Situational Analysis of Labour Market Information and TVET in Botswana
Pengarang: Matthews
Phiri and Cornelius Motsisi
Tahun jurnal: 2012
Review oleh: Abdul
Rahman Hakimi b. Mohamed MP111414
Disediakan untuk: Dr. Amirmudin b. Udin
Pendahuluan
Jurnal ini membincangkan tentang analisis pasaran buruh
serta latihan pendidikan teknik & vokasional di negara Botswana. Botswana
adalah negara kelas ke-3 dan merupakan antara negara yang termiskin di dunia.
Di bawah Rancangan Pembangunan Negara (RPN), kerajaan Botswana sentiasa cuba
mengubah daripada sebuah negara miskin kepada negara yang membangun dengan
pesat dan mempunyai sumber ekonomi yang stabil.
Pengenalan
Rancangan Pembangunan Negara (RPN) bagi Botswana adalah
meliputi tempoh bagi setiap 5 tahun. Walaubagaimanapun RPN semasa bagi negara
tersebut iaitu yang ke-10 adalah meliputi tempoh 7 tahun (2009-2016). RPN ke-10
ini adalah sejajar dengan Matlamat Pembangunan Milenium negara tersebut iaitu
bertujuan untuk terus meningkatkan kualiti pendidikan tinggi dan latihan
teknikal dan vokasional (TVET).
Matlamat utama RPN ke-10 ini adalah untuk menghasilkan sumber
manusia kebangsaan yang berupaya untuk menyumbang kepada kemajuan sosio-ekonomi
dan teknologi inovatif dan berdaya saing di peringkat antarabangsa, penciptaan
pekerjaan, pengurangan ketidaksamaan dan melibatkan lebih ramai golongan
miskin. Di samping itu, matlamat RPN ke-10 ini menyatakan bahawa matlamat pendidikan,
termasuk TVET adalah untuk menyediakan kualiti pendidikan yang saksama. Kejayaan bagi RPN ke-10 akan ditentukan
berdasarkan kepada kadar pengangguran, Indeks Produktiviti Buruh, Indeks Daya
Saing, Sumber Manusia Perbelanjaan Pembangunan, dan jumlah graduan yang diserap
ke dalam pekerjaan di dalam pasaran buruh.
Pembaharuan
dasar dan program
Cabaran bagi Botswana adalah untuk memastikan rakyat
mendapat peluang pembelajaran yang sama rata. Di samping itu, Botswana juga menggalakkan
rakyat berfikir secara inovatif dan kreatif bagi membantu pembangunan
sosioekonomi. Berikut merupakan dasar dan program bagi membangunkan TVET di
Botswana.
Strategi
Pembangunan Sumber Manusia Kebangsaan
Pelaksanaan strategi pembangunan sumber manusia dan dasar
pendidikan tertiari adalah bertujuan untuk memberikan latihan yang terbaik. Selain
itu ia juga akan mewujudkan suatu hubungan di antara institusi latihan kemahiran
dengan keperluan pasaran buruh. Hubungan ini akan dapat memastikan tenaga kerja
yang dilahirkan menepati keperluan pasaran buruh sekali gus mengurangkan kadar siswazah
menganggur. Berikut merupakan visi strategi pembangunan sumber manusia kebangsaan:-
“by 2022
it will be universally accepted that the quality, productivity and motivation
of its people will be Botswana’s single greatest and most valuable resource”. Visi ini adalah asas dan panduan bagi memastikan pembangunan ekonomi Botswana
sekali gus membolehkan ekonomi dan rakyat merealisasikan potensi yang
sepenuhnya.
Pemantauan
pasaran tenaga kerja
Pihak kerajaan Botswana telah menubuhkan Sistem Maklumat Pasaran
Buruh bagi mengenalpasti keperluan tenaga kerja di Botswana. Melalui sistem
ini, pihak institusi kemahiran dengan kerjasama kerajaan akan dapat
menghasilkan tenaga kerja mengikut keperluan pasaran. Sistem Maklumat Pasaran
Buruh ini akan mengumpul maklumat tentang pekerja, agen mencari kerja, majikan,
bekalan, permintaan pasaran buruh, berita, ramalan dan unjuran.
Melalui Sistem Maklumat Pasaran Buruh yang ditubuhkan, Jabatan
PTV dan Latihan di Kementerian Pendidikan dan Pembangunan Kemahiran Botswana
telah menjalankan kajian pada tahun 1997 dan mendapati bahawa hampir 50%
daripada graduan tidak mendapat pekerjaan selepas tamat latihan kemahiran.
Review dan kritik
Jurnal ini membincangkan tentang perkembangan pasaran
buruh dan pendidikan teknik & vokasional di Botswana. Berdasarkan kepada
jurnal ini, pengarang mengatakan bahawa kadar pengangguran di Botswana adalah
terlalu tinggi. Menyebabkan perkembangan ekonomi adalah tidak stabil. Perkara
tersebut turut dilaporkan oleh International Monetary Fund (2012), kadar
pengangguran yang terlalu tinggi Botswana dan beberapa negara lain di selatan
Afrika memberi kesan kepada kerajaan, polisi pekerjaan, dan pendapatan negara.
Kadar pengangguran yang tinggi ini adalah disebabkan oleh penghasilan tenaga
buruh oleh institusi kemahiran tidak menepati kehendak dan keperluan pasaran.
Penulis jurnal ini turut mengatakan bahawa
ketidakstabilan pembangunan polisi kerajaan turut menjadi penyumbang kepada
ketidakstabilan ekonomi Botswana. Menurut International Monetary Fund (2012),
polisi kerajaan yang memisah golongan kelas atasan dan bawahan menyebabkan
jurang perbezaan di atara 2 kelas tersebut menjadi semakin besar. Masalah ini
memberikan kesan yang negatif terhadap pembangunan ekonomi negara. Menurut BFTU
(2007), pada kira-kira 25 tahun yang lalu, hanya golongan tertentu sahaja
mendapat pendidikan yang formal sehingga ke peringkat tertiari. Kebanyakan
rakyat terutama yang berpendapatan rendah hanya mendapat pendidikan sehingga
tamat sekolah rendah. Kadar buta huruf pada ketika itu adalah kira-kira 20%
hingga 25%. Kesan daripada ketidakstabilan pendidikan tersebut menyebabkan
generasi hari ini menghadapi perkembangan ekonomi yang tidak stabil. Menurut
BFTU (2007), polisi kerajaan Botswana mula digubal semula pada tahun 1994 dan
menetapkan bahawa setiap rakyat Botswana diwajibkan mengambil pendidikan
sekurang-kurangnya selama 10 tahun. Selain itu, polisi terbaru bagi memberikan
pendidikan teknik dan vokasional (PTV) secara formal di sekolah mula
diperkenalkan pada tahun 1997. Setelah polisi PTV ini diwujudkan,
pelajar-pelajar yang tamat latihan teknikal terus diserap masuk ke pasaran buruh sebagai tenaga
kerja mahir.
Menurut Daniel T. & Stanslaus T. M. (2009), sebelum
tahun 1991 polisi kerajaan Botswana tidak mempunyai rangka kerja (framework)
yang baik. Oleh sebab itu, kerajaan Botswana tidak mempunyai panduan yang baik
dan sukar untuk melihat keperluan negara terutama dalam sektor ekonomi dan
pasaran tenaga buruh. Selain itu, polisi pendidikan yang tidak mantap
menyebabkan kadar buta huruf di kalangan rakyat Botswana adalah tinggi manakala
graduan daripada institusi kemahiran sukar untuk memasuki pasaran kerja.
Kesimpulan
Perubahan polisi kerajaan adalah perlu dilakukan jika
polisi tersebut mempunyai banyak kelemahan dan menghalang perkembangan ekonomi
negara. Di samping itu, perubahan bagi polisi kerajaan juga penting bagi
memastikan polisi tersebut sentiasa releven dan mengikuti perkembangan semasa.
Rujukan
Botswana Federation Of Trade
Unions, BFTU (2007). Policy on education in Botswana. Retrieved Nov 2012 at http://library.fes.de/pdf-files/bueros/botswana/04922.pdf
Daniel T. & Stanslaus T. M.
(2009). Qualifications Frameworks: Implementation and Impact on Botswana.
Retrieved Nov 2012 at http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/@ed_emp/@ifp_skills/documents/genericdocument/wcms_126591.pdf
International Monetary Fund,
2012. Botswana, IMF Country Report No. 12/235. Retrieved Nov 2012 at http://www.imf.org/external/pubs/ft/scr/2012/cr12235.pdf
Matthews P. & Cornelius M.
(2012). A Situational Analysis of Labour Market Information and TVET in
Botswana. Retrieved Nov 2012 at http://www.iveta.org/members/images/botswanaivetaatlantapaper2012-final.pdf
No comments:
Post a Comment