TRAINING TECHNICAL AND VOCATIONAL EDUCATIONS TEACHERS FOR
THE NEW 9-4-3 EDUCATION SYSTEM IN NIGERIA: ITS PROBLEMS AND PROSPECTS
Disediakan Oleh
MAZIATUL AZWAN BINTI ABDUL RAHIM
(MP111393)
MASTER OF VOCATIONAL EDUCATION (MPV)
UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA
PENSYARAH: DR. AMIRMUDIN BIN UDIN
1.0
Pengenalan
Corak latihan institusi Pendidikan Teknikal dan Vokasional
di Nigeria mempunyai masalah tetapi tidak dapat medapat perhatian sejak
beberapa tahun lalu. latihan yang tidak efektif di institusi pengajian tinggi menjejaskan
latihan yang dipupuk untuk golongan muda di Kolej teknikal dan vokasional. Kertas
ini adalah bertujuan untuk mengkaji keperluan-keperluan latihan yang diperlukan
di dalam bidang Pendidikan Teknik dan Vokasional, alasan latihan diperlukan
yang lebih kukuh, corak latihan, mod dan kaedah, menentukan isu-isu untuk
penyediaan guru, mengenalpasti masalah dalam latihan dan cuba mengatasinya di
institusi pendidikan. Ini jelas menunjukkan latihan dalam Pendidikan Teknik dan
Vokasional amat diperlukan agar mereka dapat menghadapi matlamat-matlamat
program yang mencabar selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara (2004).
2.0
Perbincangan
Di Nigeria, guru memainkan
peranan yang penting di dalam masyarakat dan sekolah. Kerana itulah latihan
untuk para guru selalu menjadi keutamaan kepada kerajaan. Guru-guru diharap
menyembuhkan penyakit masyarakat melalui sekolah. Ini kerana masa depan negara
terletak ditangan guru yang berkaliber kerana kualiti yang mereka miliki dan
pamerkan hari ini akan mencerminkan tingkah laku rakyat pada masa depan. Latihan
guru Pendidikan Vokasional dan Teknikal akan dipersiapkan dengan kemahiran yang
cukup, pengetahuan dan potensi yang diperlukan untuk kemajuan teknologi agar
mampu menyampaikannya kepada pelajar.
Masalah utama yang dihadapi
dalam latihan guru Pendidikan Teknikal dan Vokasional di Nigeria adalah masalah
kewangan. Dana Pendidikan Teknikal dan Vokasional tidak mencukupi kerana
sejumlah wang yang besar diperlukan untuk pengajaran yang berkesan. Ini berlaku
kerana organisasi individu dan industri tidak mahu menyokong dan membiaya
projek dan program Vokasional. Kekurangan peralatan menyebabkan guru tidak boleh
menghasilkan rekaan yang saintifik atau teknikal dan dimana ada kemudahan
peralatan, masalah kekurangan tenaga pakar berlaku kerana mereka memilih pergi
ke industri untuk bekerja dan memperoleh gaji yang lebih lumayan. Masalah
kewangan juga menyebabkan kerajaan sukar memberi lebih banyak latihan dan
latihan semula kepada guru dan tenaga pengajar. Walaupun Ekonomi Nigeria banyak
bergantung dengan minyak dan petroleum. Negara ini merupakan negara keenam
pengeluar terbesar petroleum di dunia dan kelapan terbesar pengeksport
petroleum dunia. Pentadbiran militant, rasuah, politik yang tidak stabil dan
pengurusan yang lemah menyebabkan masalah kewangan timbul.
Masalah kewangan menyebabkan
sumber fizikal dan bahan tidak mencukupi. Bengkel yang digunakan untuk latihan
Pendidikan Teknikal dan Vokasional serba kekurangan. Tenaga pengajar juga
adalah pakar yang tidak memiliki kemahiran pedagogi. Selain itu, kelemahan
perancangan dan pentadbiran menjadi isu utama. Ini kerana pengurus teknikal
tiada latar belakang dan latihan teknikal anti program Pendidikan Teknikal dan
Vokasional. Kekurangan staf yang berkelayakan juga menjadi masalah utama kerana
guru yang berkemahiran tinggi bekerja di industri kerana gaji yang lebih
lumayan. Masalah ini menyebabkan pensyarah di Jabatan Teknikal dan Vokasional
perlu mengendalikan lebih daripada 2 kursus dalam satu semester.
Pengabaian Pendidikan
Teknikal dan Vokasional berlaku kerana pihak yang bertanggungjawab memandang
rendah terhadap kepentingan Pendidikan Teknikal dan Vokasional. Mereka
memperuntukkan perbelanjaan yang sedikit untuk Pendidikan Teknikal dan
Vokasional berbanding bidang lain. Ini
berlaku kerana mereka beranggapan Pendidikan Teknikal dan Vokasional hanya
untuk pelajar yang lemah dan tercicir sekolah. Guru juga kurang latarbelakang
latihan kesan daripada masalah yang timbul. Mereka tidak pernah mengikuti
kursus latihan semula untuk memperoleh kemahiran yang sesuai dengan
perkembangan teknologi terkini.
Sekolah juga tidak
menggalakkan dan memberi imej yang baik tentang Pendidikan Teknikal dan
Vokasional. Mereka cuba mengurangkan kos gaji pensyarah dengan menggabungkan
kos pendidikan dengan fakulti kejuruteraan. Matlamat pendidikan kedua-dua
bidang yang jelas berbeza walaupun mereka menggunakan peralatan dan mesin yang
sama. Kerajaan Nigeria juga telah mengambil langkah yang betul tetapi hala tuju
yang salah. Antara tahun 1981-1983 kerajaan Nigeria telah membeli banyak mesin
dan peralatan yang menggunakan tenaga elektrik dari negara lain dan
meletakkanya di sekolah. Masalahnya, tidak semua sekolah-sekolah di Nigeria
mempunyai bekalan elektrik. Ini menyebabkan mesin dan peralatan ini terbiar using
dan tidak digunakan. Kerajaan juga tidak lagi membeli peralatan dan mesin untuk
sekolah-sekolah baru.
Pelaksanaan polisi yang
lambat dan kurang pembiayaan menyebabkan graduan yang dihasilkan tidak mengikut
keperluan dan kehendak industri dan perubahan teknologi dunia yang bergerak
pantas. Penggunaan kurikulum yang lapuk dan tidak relevan memberi kesan kepada
Latihan Pendidikan Teknikal dan Vokasional guru tidak dibincangkan dalam
artikel ini. Perkembangan kurikulum yang lemah berpunca daripada kekurangan
pakar kurikulum dalam bidang Pendidikan Teknikal dan Vokasional. Kandungan
kurikulum juga mesti menyediakan dan menyatakan dengan jelas bidang pekerjaan apa
yang sesuai dengan kemahiran praktikal akan diberikan. Tenaga pengajar dan guru
juga tidak diberi peluang untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran. Ini
menyebabkan mereka tidak dapat mengubahsuai kursus masing-masing mengikut
keperluan pasaran. Ini menyebabkan timbul isu keberkesanan dan kemampuan guru
dalam menyampaikan kandungan kurikulum.
3.0
Kesimpulan
Masalah Pendidikan Teknikal
dan Vokasional yang berlaku di Nigeria berpunca daripada
masalah kewangan, kemudahan yang tidak mencukupi,
kemahiran dan pengetahuan guru yang tidak selaras dengan perkembangan
teknologi, tiada latihan dan latihan semula kakitangan, bilangan kakitangan
yang tidak mencukupi, dan pengabaian oleh pihak politik dan penggubal
undang-undang. Perancangan program tanpa pelaksanaan yang betul untuk mencapai
hasil yang diingini adalah satu pembaziran masa dan sumber ekonomi.
Semua
masalah ini dapat diatasi jika pembuat polisi terdiri daripada manusia yang
bertindak seperti kata-katanya iaitu ahli politik yang adil dan para pemimpin
yang berlatarbelakangkan Pendidikan Teknikal dan Vokasional kerana mereka lebih
arif tentang keperluan Pendidikan. Oleh itu, semua pihak yang berkepentingan perlu
ada komitmen untuk membangunkan Guru Pendidikan Teknikal Vokasional melalui latihan yang berkualiti. Pendidikan
teknikal juga mesti diiktiraf dan diperjuangkan dengan bersungguh-sungguh agar
kemajuan Nigeria dapat dicapai dan cabaran dapat diatasi.
RUJUKAN
Dr. Okunola , Dr. (Mrs.) Mademere dan Dr. Ogundiran. Panning
Technical And Vocational Education For
Youth Empowerment In Nigeria.
Lilly, Gloria and Efajemue (2011). Problems Of Vocational
Teachers Education In Rivers State,
Nigeria. Proceedings of the 2011 International
Conference on Teaching, Learning and Change.
Federal College of
Education(Technical),Omoku, Nigeria
http://www.unicef.org/nigeria/1971_2199.html
No comments:
Post a Comment