Tajuk jurnal: The
Need In Training And Retraining For TVET Teachers In Malaysia
Pengarang: Mimi
Mohaffyza Mohamad, Muhammad Sukri Saud & Adnan Ahmad
Tahun jurnal: 2009
Review oleh: Abdul
Rahman Hakimi b. Mohamed MP111414
Disediakan untuk: Dr. Amirmudin b. Udin
Review
Pada permulaan jurnal ini, penulis membincangkan tentang
latar belakang latihan perguruan pendidikan teknik dan vokasional (PTV) di
Malaysia. Menurut penulis, pada masa kini terdapat 2 jenis institusi pengajian
tinggi yang menawarkan kursus bagi menghasilkan guru-guru teknikal.
Institusi-institusi tersebut adalah Universiti-Universiti Teknikal dan
Institut-Institut Perguruan. Menurut penulis, pada awal tahun 1980-an hanya
terdapat sebuah sahaja institusi pengajian yang menawarkan kursus bagi guru
teknikal iaitu ‘Technical Teacher’s Training College (TTTC)’. TTTC ini
menawarkan kursus-kursus bagi melahirkan guru-guru yang mahir dalam bidang
automotif, binaan bangunan, kimpalan logam, elektrik dan elektronik.
Tajuk seterusnya yang dibincangkan oleh penulis adalah
berkaitan dengan pembentukan kurikulum PTV. Menurut penulis, kurikulum adalah
bermaksud jejak pendidikan. Dengan erti kata yang lain, kurikulum merupakan
penjelasan tentang kandungan pengajaran. Kurikulum pendidikan seharusnya
merangkumi proses pengajaran, matlamat dan kualifikasi untuk dicapai, kandungan
yang perlu dipelajari, kaedah dan bahan-bahan pengajaran, dan kaedah untuk
mengukur pencapaian murid. Menurut penulis, keberkesanan sesuatu pengajaran
adalah bergantung kepada kurikulum. Keberkesanan pengajaran tersebut boleh
diukur berdasarkan kepada beberapa kriteria iaitu:-
- Mampu melahirkan generasi muda yang akan memenuhi keperluan pasaran kerja akan datang.
- Mampu menyampaikan bukan sekadar kandungan ilmu-ilmu teknikal, tetapi turut membantu pelajar-pelajar untuk menghadapi pelbagai cabaran serta menyediakan pelajar-pelajar yang mampu untuk meneruskan pembelajaran sepanjang hayat.
- Mampu untuk menyediakan pelajar-pelajar dengan latihan kemahiran yang mampu untuk bersaing dalam pasaran kerja.
Penulis
jurnal ini mengatakan bahawa guru-guru PTV di Malaysia perlu meningkatkan kemahiran
mengajar PTV dengan cara menyertai kursus-kursus yang dianjurkan oleh institusi
pengajian PTV. Dengan ini, kualiti PTV di sekolah-sekolah teknik akan dapat
ditingkatkan. Apabila guru-guru PTV meningkatkan kemahiran mengajar, guru-guru
tersebut akan lebih bersedia untuk bekerja dan mereka juga akan dapat membaiki
kualiti kemahiran mengajar.
Penulis
berpendapat bahawa sebab utama yang memerlukan guru-guru PTV di Malaysia
meningkatkan kemahiran mengajar adalah kerana pada tahun 2006, kerajaan
Malaysia telah memperkenalkan kurikulum penilaian pelajar yang terbaru. Melalui
kurikulum ini, para pelajar akan dinilai berdasarkan kepada latihan kemahiran
yang dilakukan oleh mereka. Dengan erti kata lain, penilaian ini bukan
dilakukan berdasarkan peperiksaan. Kurikulum baru ini adalah bertujuan untuk
menghasilkan pelajar-pelajar yang menepati permintaan pasaran kerja, jelas
dengan perjalanan kerja, dan berpeluang melanjutkan pelajaran ke peringkat yang
lebih tinggi.
Seterusnya,
penulis membincangkan tentang rekabentuk program bagi meningkatkan kemahiran
mengajar di kalangan guru PTV. Penulis berpendapat bahawa rekabentuk program
ini haruslah ke arah bercirikan pembelajaran dewasa. Selain itu, penulis juga
berpendapat bahawa beberapa syarikat perindustrian perlu terlibat di dalam
merangka rekabentuk program pendidikan tersebut. Pedagogi pendidikan perlu diubah
supaya pengajaran PTV lebih berpusatkan pelajar. Hal ini adalah kerana guru-guru
PTV masih lagi mengajar PTV dengan menggunakan kaedah pengajaran tradisional
kerana mereka tidak terdedah kepada kaedah pengajaran yang terkini. Terdapat 4
kaedah yang sesuai digunakan di dalam proses pengajaran PTV iaitu:
1. Pembelajaran berasaskan masalah
- Pembelajaran berasaskan masalah akan membantu pelajar-pelajar menjadi lebih baik di dalam menyelesaikan masalah. Di dalam proses menyelesaikan masalah, para pelajar akan bekerjasama, berfikir secara kritikal, dan belajar secara kendiri.
- Pembelajaran berasaskan kerja
- Kaedah ini dapat menggantikan pembelajaran di bilik darjah. Melalui kaedah ini, para pelajar akan belajar menyesuaikan diri dengan persekitaran tempat kerja. Ciri-ciri kaedah adalah pengetahuan dan kemahiran yang hampir seperti keadaan kerja sebenar.
- Pembelajaran berasaskan projek
- Melalui kaedah ini, guru akan memberikan para pelajar suatu projek masalah yang sebenar dan memerlukan para pelajar menyelesaikan masalah tersebut berdasarkan kepada situasi kerja yang sebenar.
- Pembelajaran berasaskan teknologi ICT
- Kaedah ini memerlukan para pelajar untuk belajar secara di atas talian (online-conference).
Kritik
Pada permulaan artikel ini, penulis menyentuh sedikit tentang sejarah
institusi yang menawarkan latihan perguruan bagi PTV. Walaubagaimanapun,
penulis tidak menyentuh tentang pernyataan masalah iaitu sebab-sebab mengapa
penulis tertarik untuk membuat jurnal berkenaan. Menurut John W. C. (2008),
setiap kajian perlu dimulakan dengan pernyataan masalah kerana pernyataan
masalah merupakan asas dan fokus kepada sesuatu kajian. Pernyataan masalah
perlu dihuraikan dengan jelas supaya kajian yang dilakukan tidak mudah
terpesong dari landasan sebenar. Menurut Peter H. & Candy S. (2007), pernyataan
masalah di dalam kajian sains sosial perlu mengandungi 4 perkara iaitu tujuan
utama kajian, hubungan di antara pembolehubah, fokus kajian, dan kelebihan yang
akan diperolehi daripada hasil kajian tersebut. Oleh itu, sejarah ringkas
tentang PTV di Malaysia adalah tidak begitu praktikal kerana berdasarkan tajuk
jurnal ini, penulis ingin mengkaji tentang keperluan guru-guru PTV untuk
melanjutkan pelajaran. Penulis seharusnya menghuraikan tentang masalah-masalah
yang timbul yang memerlukan guru-guru PTV untuk melanjutkan pelajaran.
Tidak dinafikan bahawa menuntut ilmu adalah suatu perkara yang baik dan
dituntut oleh semua agama di dunia ini. Dengan menuntut ilmu, seseorang akan dapat
meningkatkan pengetahuan dan prestasi kerja. Penulis mengatakan bahawa guru-guru
PTV sangat perlu meningkatkan prestasi kaedah pengajaran PTV. Hal ini adalah
kerana kurikulum baru yang diperkenalkan oleh kerajaan pada tahun 2006
memerlukan guru-guru menggunakan kaedah pengajaran bercirikan dewasa.
Persoalannya di sini adakah kaedah pengajaran yang digunakan oleh guru-guru PTV
sudah tidak relevan? Adakah guru-guru PTV tidak tahu menggunakan kaedah
pengajaran bercirikan dewasa? Penulis seharusnya tidak boleh mengeluarkan
kenyataan tanpa bukti-bukti yang kukuh. Menurut Lennie I. (2010), setiap
penulisan akademik perlu mempunyai rujukan untuk mengesahkan kebenaran sesuatu
fakta. Sekiranya sesuatu fakta tidak disertai dengan rujukan atau bukti, fakta
tersebut adalah sukar untuk ditentukan tentang kebenarannya. Di dalam kes ini,
walaupun cadangan penulis supaya guru-guru PTV melanjutkan pelajaran adalah
suatu perkara yang baik, tetapi penulis seharusnya tidak boleh menuduh
guru-guru PTV tidak mahir mengajar PTV dengan menggunakan kaedah pengajaran
bercirikan dewasa. Sekiranya perkara tersebut adalah benar, penulis perlu
mengemukan rujukan atau kajian tentang fakta tersebut.
Menurut penulis, terdapat 4 kaedah yang terbaik di dalam proses
pembelajaran dan pengajaran PTV. Kaedah-kaedah tersebut telah dibincangkan di
atas. Walaupun kaedah-kaedah tersebut boleh digunakan di dalam proses
pembelajaran dan pengajaran PTV, tetapi kaedah-kaedah tersebut tidak boleh
dikatakan sebagai antara yang terbaik. Hal ini adalah kerana pemilihan kaedah
pengajaran adalah bergantung kepada kesesuaian topik pengajaran. Menurut Bruce
J. & Marsha W. (1996), terdapat pelbagai kaedah yang boleh digunakan di
dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Setiap kaedah tersebut boleh
digunakan bergantung kepada kesesuaian topik pengajaran. Kaedah-kaedah ini
boleh digabungkan untuk membentuk suatu kaedah pengajaran yang baru. Menurut Keith
W. W. (2010), guru-guru perlu memilih kaedah pengajaran yang terbaik untuk
menyampaikan ilmu kepada pelajar-pelajar. Pemilihan kaedah pengajaran adalah
bergantung kepada beberapa faktor iaitu faktor pelajar, etnik, budaya, jantina
pelajar, bahan bantu mengajar yang digunakan, topik dan objektif pengajaran,
dan tempoh pengajaran. Oleh itu, penulis tidak seharusnya mengatakan bahawa
hanya terdapat 4 kaedah pengajaran yang sesuai untuk pengajaran PTV.
Kesimpulan
Jurnal ini adalah baik kerana ia menggalakkan guru-guru untuk melanjutkan
pelajaran bagi meningkatkan lagi prestasi pengajaran PTV. Walaubagaimanapun
jurnal ini mempunyai sedikit kelemahan kerana penulis tidak menjelaskan
faktor-faktor utama yang mengharuskan guru-guru PTV melanjutkan pelajaran
tersebut. Penulis juga perlu membuktikan bahawa guru-guru PTV tidak mengajar
para pelajar dengan menggunakan kaedah bercirikan dewasa. Tambahan pula,
penulis juga perlu menghuraikan tentang kelebihan yang akan diperolehi jika
guru-guru PTV menggunakan kaedah pengajaran bercirikan dewasa.
Rujukan
Mimi M. , Sukri S., & Adnan
A. (2009). The need in training and retraining for TVET teachers in Malaysia.
Journal of Technical Education and Training, 1 (1). pp. 51-57. ISSN 1985-9732.
Retrieved Nov 2012 at http://eprints.uthm.edu.my/553/1/JTET_Vol1_F5.pdf
Menurut John W. C. (2008).
Educational Research. Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and
Qualitative research. Pearson International Edition, New Jersey.
Peter H. & Candy S. (2007). What is a problem
statement?. Library & Information Science Research 29 (2007) 307–309.
Retrieved Dec 2012 at http://www.lis-editors.org/bm~doc/editorial-problem-statement.pdf
Lennie I. (2010). Writing Spaces: Readings on Writing.
Volume 1- What Is “Academic” Writing?. Retrieved Dec 2012 at http://wac.colostate.edu/books/writingspaces1/irvin--what-is-academic-writing.pdf
Bruce J. & Marsha W. (1996). Models of teaching.
Allyn & Bacon publication, USA.
Keith W. W. (2010). Best teaching method. The Stars
Online. Retrieved Dec 2012 at http://thestar.com.my/education/story.asp?file=/2010/3/28/education/5702040
No comments:
Post a Comment