Wednesday 16 January 2013

TECHNICAL – VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING IN AFGHANISTAN, AN OVERVIEW


TECHNICAL – VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING IN AFGHANISTAN,
AN OVERVIEW
Disediakan Oleh
MAZIATUL AZWAN BINTI ABDUL RAHIM
(MP111393)
MASTER OF VOCATIONAL EDUCATION (MPV)
UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA
PENSYARAH : DR. AMIRMUDIN BIN UDIN

1.0 Pengenalan
Artikel ini menceritakan tentang Pendidikan Teknik dan Vokasional di Afghanistan selepas peperangan pada tahun 2002. Selepas peperangan tamat, kerajaan Afghanistan telah melakukan pembaharuan dan penyusunan semula di semua peringkat  dalam sistem pendidikan. Meskipun begitu, kadar celik huruf masih berada di tahap rendah iaitu 21% sahaja. Dalam usaha membuka semula institusi teknik dan vokasional, Pendidikan Teknik dan Vokasional masih menghadapi pelbagai isu-isu yang serius dan kekurangan sumber-sumber yang sangat penting.

2.0 Perbincangan
Terdapat beberapa kelebihan, faedah dan cabaran yang perlu dihadapi dalam Pendidikan Teknik dan Vokasional. Antaranya ialah kos pendidikan dan latihan Teknik dan Vokasional agak kurang berbanding kos latihan di universiti. Ia juga menawarkan pelbagai kelayakan seperti sijil, diploma dan ijazah. Ia juga menawarkan pelbagai kursus dan program. Kemasukan terbuka dan fleksibel menjadikan Pendidikan Teknik dan Vokasional mudah diakses oleh pelajar dan anggota masyarakat pelbagai peringkat umur. Ia juga mampu melahirkan graduan baru yang sesuai dan bersedia untuk bekerja di industri mikro, kecil dan sederhana. Para pelajar yang mencapai prestasi terbaik boleh melanjutkan pelajaran ke universiti. Pemindahan balik boleh dilakukan dengan cara pelajar yang telah tamat pengajian ijazah mengikuti latihan kemahiran di kojel teknik dan vokasional.
Antara cabaran yang dihadapi di Afghanistan ialah bilangan pelajar yang mengikuti Pendidikan Teknik dan Vokasional amat sedikit iaitu sekitar 20,000 sahaja dan di peringkat pengajian tinggi hanya 60,000 pelajar sahaja. Selain itu, hanya terdapat 60 buah institusi atau sekolah awam sahaja yang menawarkan Pendidikan Teknik dan Vokasional di seluruh negara. Tetapi terdapat kira-kira 300 institusi swasta di seluruh Afghanistan yang menawarkan pelbagai saiz, standard dan kualiti latihan teknik dan vokasional yang berbeza. Program yang ditawarkan dan kurikulum yang diguna pakai juga tidak berdasarkan keperluan pasaran. Garis panduan kurikulum yang lapuk dan tidak memenuhi keperluan pendidikan sedia ada dan baru. Kekurangan tenaga pengajar yang bersesuai juga menjadi isu utama di Afghanistan. Oleh itu, pelatih yang kurang dan tidak berkelayakan terpaksa diambil yang mana kebanyakan mereka hampir bersara dan menggunakan kaedah pengajaran yang ketinggalan zaman. Pendidikan Teknik dan Vokasional juga dikawal oleh tiga kementerian kerajaan Afghanistan iaitu Kementerian Pendidikan (MOE), Kementerian Pengajian Tinggi (MOHE) dan Ministry of Labor, Sosial Affair, Martyrs and Disable (MOLSAMD). Ini membawa kepada sistem yang tidak efisien, perpecahan dalam membuat polisi,masalah dalam kepaduan dan kerjasama. Pembiayaan juga menjadi isu utama kerana bantuan yang diterima melalui Afghanistan Reconstruction Trust Fund (ARTF), bank dunia dan lain-lain penderma hanya dalam tempoh jangka pendek sahaja. Ini kerana kos jangka panjang sangat mahal dan mengambil masa yang lama untuk mendapat hasilnya.


            Diskriminasi dalam pendidikan dan kemiskinan merupakan masalah utama di Afghanistan tetapi tidak disentuh dalam artikel ini.. Walaupun zaman pemerintahan Taliban telah 10 tahun berlalu, masih terdapat kira-kira 1 juta kanak-kanak perempuan masih tidak ke sekolah. Kerajaan dan UNICEF telah menumpukan usaha membangunkan peluang pembelajaran untuk kanak-kanak perempuan pada tahun 2005. Ini kerana masalah keselamatan di kawasan Selatan Afghanistan (Kabul) masih terdapat saki-baki tentera Taliban yang menghalang hak wanita dan kanak-kanak perempuan mendapatkan pendidikan. Tradisi juga menjadi penghalang dimana ibu bapa yang buta huruf percaya anak-anak  mesti dibesarkan seperti mereka dan enggan membenarkan anak-anak mendapat pendidikan. Selain itu kemiskinan juga menyebabkan ibubapa tidak mampu menghantar anak ke sekolah. Kos Pendidikan Teknik dan Vokasional agak tinggi berbanding pendidikan awam. Jarak rumah yang jauh dari sekolah menghalang kanak-kanak mendapatkan pendidikan kerana ibu bapa tidak mampu menyediakan pengangkutan ke sekolah.     

3.0 Kesimpulan
Pendidikan Teknik dan Vokasional amat diperlukan terutamanya di negara yang sedang pulih selepas peperangan. Ini kerana ia mensasarkan peluang pekerjaan sebenar yang wujud di persekitaran mereka. Ia juga sesuai untuk manusia membangunkan kehidupan mereka sendiri berdasarkan kemahiran yang dimiliki. Agak sukar untuk mengubah persepsi yang telah menjadi budaya mereka sejak sekian lama. Oleh itu, Kerajaan Afghanistan perlu mewajibkan pendidikan bagi kanak-kanak lelaki dan perempuan. Program kesedaran awam di seluruh negara juga diperlukan untuk menukar minda dan meningkatkan kesedaran ibu bapa terhadap kepentingan pendidikan anak-anak mereka. Ia juga boleh dicapai melalui usahasama kerajaan dengan masyarakat antarabangsa melalui projek jangka panjang. Kerajaan juga perlu mewujudkan satu institusi tunggal yang mengawal standard dan kualiti kurikulum Pendidikan Teknik dan Vokasional agar tidak terdapat percanggahan antara sekolah awam dan swasta. Selain itu, kerajaan juga boleh bekerjasama dengan syarikat antarabangsa dalam menempatkan belia berpendidikan bekerja dengan syarikat itu selama beberapa tahun. Syarikat antarabangsa ini juga seharusnya mendirikan syarikat pusat yang akan memberi latihan dan kursus jangka pendek kepada rakyat Afghanistan. Industri dan sektor swasta juga seharusnya memberikan sumbangan kewangan dan latihan mengikut keperluan pasaran.

Rujukan
1.    Frud Bezhan (2010), ‘Discrimination in Afghan Education’ Dawai Independent Media Center (DIMC)
2.    Barb Harvey and friends ‘Women’s Equality in Afghanistan’, University of Victoria Faculty of Law.
3.    Hafiza Yazdany (2008) ‘Women in Afghanistan: Lack of Educational Opportunities’, EPU Research Papers, Issue 08/08
4.    Karina Veal (2012), ‘TVET in situations post-conflict and post-disaster’, Report of the UNESCO-UNEVOC online conference

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...